Leony Coppens Marthe Schneijderberg Carina van Kregten
Getraumatiseerde kinderen hebben vaak moeite met leren, met het reguleren van hun emoties en hun gedrag, en met vertrouwen in zichzelf en anderen. Doordat ze dagelijks te maken hebben (gehad) met onveilige of...
Anne Tharner Marije L. Verhage Lianne Bakkum Robbie Duschinsky Guy Bosmans R. M. Pasco Fearon
De gehechtheidstheorie heeft een grote invloed gehad op de manier waarop er zowel in de wetenschap als in de praktijk gedacht wordt over de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Kernbegrippen die te...
Tijdig een zicht krijgen op kleuters met sterke cognitieve vermogens, kan helpen om de behoeften van deze kinderen beter te beantwoorden. In dit artikel onderzochten we de vroege signalen van cognitieve...
Een persona is een beschrijving van een gebruiker van een dienst of product, die symbool staat voor een bepaalde doelgroep. Door één fictieve persoon uit de groep in detail te beschrijven, geef je...
Dit artikel bespreekt het diagnosticeren en behandelen van gedragsproblemen in de universitaire kliniek voor kinderpsychiatrie die tussen 1952 en 1962 werd geleid door de eerste Nederlandse hoogleraar in het...
Ieder kind verdient een sterke opvoedingsomgeving; dat geldt zeker voor drukke en dwarse kinderen die in onze gemedicaliseerde maatschappij al snel het label ADHD krijgen. Daarmee worden zij tot...
Dr. Hanneke de Ridder is ontwikkelingspsycholoog en directeur ontwikkelingsgerichte zorg van het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie en Raad van Bestuur van Stichting Kinderoncologie Nederland...
Toen in 2001 Filosofie van de levenskunst verscheen van de Duitse wijsgeer Wilhelm Schmid, waren de reacties lovend. ‘Er waait een frisse wind door de filosofie. Zij keert terug op haar schreden en...
Dit artikel is bedoeld als bijdrage bij het vinden van een oplossing voor de impasse waarin de (jeugd)hulpverlening terecht is gekomen. Het heeft geen zin om iemand of een instantie de schuld te geven. We zijn...