Auteurs

Voortgezet onderwijs

349 producten gevonden.
SOS-middelen voor in de klas

SOS-middelen voor in de klas

Francine Jellesma

Als je als docent veel stress ervaart, is een van de meest urgente wensen vaak om je klas rustig te houden en de planningen te halen. Natuurlijk zijn er veel tips om dit op lange termijn te verbeteren, maar het...
Meer info
Gratis
'Kinderen maken meer mee dan leerkrachten weten'

'Kinderen maken meer mee dan leerkrachten weten'

Drie op de tien kinderen in het regulier onderwijs heeft drie of meer verschillende soorten negatieve jeugdervaringen meegemaakt. In het speciaal (voortgezet) onderwijs hebben ruim zeven op de tien kinderen...
Meer info
Gratis
Rekenen-Wiskunde einde leerjaar 2 voortgezet onderwijs 2021-2022

Rekenen-Wiskunde einde leerjaar 2 voortgezet onderwijs 2021-2022

[voorwoord] Dat je goed moet kunnen rekenen en dat je goede wiskundevaardigheden nodig hebt, blijkt dagelijks. Zowel in je persoonlijk leven als in je opleiding of werk kom je cijfers tegen. Bijvoorbeeld in...
Meer info
Gratis
De leerloopbaan van nieuwkomers in het primair- en voortgezet onderwijs

De leerloopbaan van nieuwkomers in het primair- en voortgezet onderwijs

R. Petit E. van Schooten A. Hermans D. Elshof F. Scheltinga

Met dit onderzoek is zowel in het primair als het voortgezet onderwijs de ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid, rekenvaardigheid en sociaal-emotioneel welbevinden van drie groepen leerlingen...
Meer info
Gratis
Speelruimte voor de veranderkracht van jongeren

Speelruimte voor de veranderkracht van jongeren

Monique Volman Sebastian Abdallah

School, hulpverlening en jongerenwerk helpen jongeren om doelen na te streven die bijdragen aan hun functioneren in de samenleving. Maar soms vinden belemmeringen in de ontwikkeling van jongeren juist hun...
Meer info
3,95
Onderdeel van PIP 133
Handreiking LOB havo/vwo: Van kiezen naar leren kiezen

Handreiking LOB havo/vwo: Van kiezen naar leren kiezen

Krijg zicht op welke facetten van belang zijn bij LOB, zodat je LOB binnen havo en vwo kunt vorm geven, versterken en borgen. Deze handreiking is bedoeld als hulpmiddel bij het versterken en borgen van het...
Meer info
Gratis
Trauma en veerkracht als achteraf-begrippen

Trauma en veerkracht als achteraf-begrippen

Michiel Asselman Dr. Bas Levering Evelyne Offerman

In PiP 129 betoogt Bas Levering in zijn opiniestuk ‘Trauma en veerkracht als achteraf-begrippen’, dat de inmiddels alledaags geworden begrippen trauma en veerkracht vaak naar believen worden...
Meer info
3,90
Onderdeel van PIP 130
Niet-cognitieve vaardigheden tijdens COVID-19: Een onderzoek onder leerlingen in het voortgezet onderwijs

Niet-cognitieve vaardigheden tijdens COVID-19: Een onderzoek onder leerlingen in het voortgezet onderwijs

M. Monfrance T. Schils Schils C. Haelermans

In deze studie onderzoeken we of er tijdens de COVID-19-pandemie, en de hieruit voortkomende schoolsluitingen en onderwijs op afstand, een verandering heeft plaatsgevonden in de niet-cognitieve vaardigheden van...
Meer info
Gratis
Gaandeweg; Over pedagogische vormen Nota’s voor een college

Gaandeweg; Over pedagogische vormen Nota’s voor een college

Jan Masschelein

Zou ik u mogen vragen om uw telefoons niet enkel uit te schakelen, maar ook buiten handbereik te brengen, zodat u deze beweging niet kunt maken. Ik kom daar straks even op terug. Ik ben wat zenuwachtig,...
Meer info
Gratis
De effectiviteit van een lessenserie over diep lezen. Een interventieonderzoek onder vwo 4-leerlingen

De effectiviteit van een lessenserie over diep lezen. Een interventieonderzoek onder vwo 4-leerlingen

P. Rooijackers E. Mantingh G. van Silfhout H. van den Bergh

Men traint in Nederland tekstbegrip vaak op traditionele wijze: leerlingen bestuderen teksten en beantwoorden vervolgens  tekstafhankelijke vragen. Er loopt momenteel in Nederland een discussie of en hoe...
Meer info
Gratis