Auteurs

Lezen en leesbevordering

35 producten gevonden.
Voorlezen en de deur openzetten

Voorlezen en de deur openzetten

Irma van Welzen

Het wordt geregeld herhaald: voorlezen hoort erbij, is goed voor de taalontwikkeling van jonge kinderen, biedt een rustmoment, geeft de mogelijkheid om in rijke taal over een onderwerp verder te praten, dit...
Meer info
3,95
Onderdeel van KIDDO 04 2024
Pak laaggeletterdheid preventief aan!

Pak laaggeletterdheid preventief aan!

Laaggeletterdheid is een groot maatschappelijk probleem. Nog steeds loopt ten minste een op de tien kinderen het risico als laaggeletterde de maatschappij in te gaan. Een preventieve aanpak is dus van wezenlijk...
Meer info
Gratis
Wij willen samen lezen

Wij willen samen lezen

Bea Pompert

Lezen is voor veel leerlingen een ‘schools kunstje’. Je moet het beheersen en door middel van toetsen word je erop afgerekend. Dat afrekenen gebeurt op snelheid, accuratesse en kennis van...
Meer info
Gratis
Conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid

Conceptkerndoelen burgerschap en digitale geletterdheid

Luuk Kampman Matthijs Driebergen Maaike Oberink Nataša Grgurina Jos Spronk Hans de Vries Martin Klein Tank

Wat zijn kerndoelen? Waarom zijn kerndoelen nodig voor burgerschap en digitale geletterdheid? En wat gaan leraren van die kerndoelen merken? In deze publicatie krijg je antwoord op die vragen. Het ministerie...
Meer info
Gratis
Aan de slag met absolute beginners

Aan de slag met absolute beginners

Iris Wierdsma Karin Vaessen

Pedagogisch medewerkers en leerkrachten hebben regelmatig te maken met peuters en kleuters die nog geen Nederlands spreken. Deze kinderen spreken thuis bijvoorbeeld een andere taal, of kinderen wonen pas net in...
Meer info
Gratis
Jonge gamers stimuleren om te lezen

Jonge gamers stimuleren om te lezen

Paul Sikkema

 Een kwalitatief onderzoek naar 'Readification' Readification is een project van de Leescoalitie en zoekt de kruisbestuiving tussen media om jongeren te enthousiasmeren voor lezen. Veel jongeren...
Meer info
Gratis
Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht

Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht

Het Programme for International Student Assessment (PISA) onderzoek is een driejaarlijks grootschalig internationaal ver- gelijkend trendonderzoek naar de vaardigheden en kennis in wiskunde, lezen en...
Meer info
Gratis
Werken met verhalen: Inspirerende combinaties van leesbevordering en cultuureducatie

Werken met verhalen: Inspirerende combinaties van leesbevordering en cultuureducatie

Kees Broekhof Karin Hoogeveen Carlijn Waaijer Iris Wierdsma

LKCA en Stichting Lezen startten begin 2020 een samenwerking om een sterkere verbinding tot stand te brengen tussen leesbevordering en cultuureducatie, zowel organisatorisch als in de praktijk. Ze geven daarmee...
Meer info
Gratis
De effectiviteit van een lessenserie over diep lezen. Een interventieonderzoek onder vwo 4-leerlingen

De effectiviteit van een lessenserie over diep lezen. Een interventieonderzoek onder vwo 4-leerlingen

P. Rooijackers E. Mantingh G. van Silfhout H. van den Bergh

Men traint in Nederland tekstbegrip vaak op traditionele wijze: leerlingen bestuderen teksten en beantwoorden vervolgens  tekstafhankelijke vragen. Er loopt momenteel in Nederland een discussie of en hoe...
Meer info
Gratis
Leren op afstand of afstand tot leren? Ervaringen van basisschoolleerkrachten bij het vormgeven van leesonderwijs tijdens de eerste schoolsluiting

Leren op afstand of afstand tot leren? Ervaringen van basisschoolleerkrachten bij het vormgeven van leesonderwijs tijdens de eerste schoolsluiting

L.C.A. Claessens M.M.H. Schaars B.L. de Kok L.H. Bronkhorst

  In het basisonderwijs speelt de leerkracht een belangrijke rol bij leren lezen. Door de schoolsluiting in 2020 moesten leerkrachten hun leesonderwijs op afstand inrichten in de thuisomgeving van de...
Meer info
Gratis