Democratie is niet perfect, maar het helpt imperfecte mensen en groepen die sterk van elkaar verschillen om medemenselijk samen te leven. Het is daarom urgent dat die democratie doorgegeven wordt aan nieuwe...
Maatschappelijke thema’s als armoede, prestatiedruk en polarisatie beïnvloeden het dagelijks leven van kinderen en jongeren, zonder dat zij daar iets aan kunnen veranderen. Hoe ga je in de klas of...
Instrument om de samenwerking tussen kinderopvang, basisonderwijs en Jeugdzorg in kaart te brengen
Doel
Het in kaart brengen van het niveau van integratie en interprofessionele samenwerking tussen...
Frank C. P. van der Horst Rianne Kok Maartje P. C. M. Luijk
De gehechtheidstheorie wordt binnen het domein van de gedragswetenschappen algemeen beschouwd als één van de belangrijkste en meest aansprekende paradigma’s over de sociaal-emotionele...
Op veel plekken in Nederland wordt geëxperimenteerd met peuterkleutergroepen.
De peuterkleutergroepen lopen tegen belemmeringen in de wetgeving voor kinderopvang en primair onderwijs (hierna...
Een jaar of twintig geleden begon mijn loopbaan in het onderwijs. Ik had net mijn diploma gehaald en ging werken op een basisschool in Rotterdam-Zuid. Ik weet nog zo goed dat ik die eerste jaren dacht dat alles...
Hoe ondersteunen we kinderen in rouw? Kunnen we de stille pijn horen? Wat heeft een rouwend kind écht nodig? Hoe brengen we troost in de klas? En hoe geef je als leerkracht emotionele steun aan kinderen...
Drie op de tien kinderen in het regulier onderwijs heeft drie of meer verschillende soorten negatieve jeugdervaringen meegemaakt. In het speciaal (voortgezet) onderwijs hebben ruim zeven op de tien kinderen...
Michel Vandenbroeck Andreas Schleicher Alejandra Cortázar
On 4 March 2024, our Q&A webinar explored the intersection of diversity and quality in Early Childhood Education and Care (ECEC) through OECD’s latest research. Watch to discover correlations between...
There are important guides set down by the Australian Children's Education & Care Quality Authority (ACECQA). They provide guidance, resources and services to support early learning centres to improve...