Annelies Kassenberg Marian Ooms Emma Nitert Bonne Zijlstra Ruben Fukkink
Instrument om de samenwerking tussen kinderopvang, basisonderwijs en Jeugdzorg in kaart te brengen
Doel
Het in kaart brengen van het niveau van integratie en interprofessionele samenwerking tussen...
Vanuit de politiek zijn er geluiden om kinderen al vanaf 4 jaar verplicht naar school te laten gaan, en zelfs kinderen met taalachterstanden vanaf 2,5 jaar verplicht naar voorschoolse educatie te sturen of...
Begin mei hebben we weer een inspiratiereis ‘Reggio Emilia’ begeleid naar Italië. De groep bestaat uit een bont gezelschap, met niet alleen managers en pedagogen, maar ook een groep...
Maatschappelijke ontwikkelingen zoals het ontstaan van samenwerkingsverbanden tussen kinderopvang en onderwijs stellen nieuwe en andere eisen aan de kennis en het handelen van medewerkers, leidinggevenden en...
Sommige vloeren in onze lerarenopleiding hebben nog oude tegelpatronen: rode en witte ruiten, groene lijnen op een witte ondergrond, kleine en grotere vierkanten in afwisselende kleuren. Wanneer daar jonge...
Vroeger kreeg je als aankomend leerkracht op de pabo nog muziekles. Je leerde noten lezen en blokfluit spelen zodat je mee kon spelen met de kinderliedjes, de tonen kon aangeven en wist waar je het over had.
Als je werkt met kinderen kun je merken dat zij soms last hebben van stress. Bijvoorbeeld op een drukke schooldag of wanneer ze vervelende dingen meemaken. Als leerkracht kun je van grote betekenis zijn door...
Sinds 2022 is Amsterdam een integraal kindcentrum rijker dat serieus werk maakt van inclusie en diversiteit: Kindcentrum de Vindplaats. IJsbrand Jepma portretteert het kindcentrum in dit artikel.
We staan liever niet te vaak bij stil bij de onzekerheden en ongemakken van het leven. Toch is het belangrijk om kinderen te leren – en voor te leven – hoe ze hiermee om kunnen gaan. In dit artikel...