Maatschappelijke ontwikkelingen zoals het ontstaan van samenwerkingsverbanden tussen kinderopvang en onderwijs stellen nieuwe en andere eisen aan de kennis en het handelen van medewerkers, leidinggevenden en opleiders. Op welke manier kan een professionele leergemeenschap bijdragen aan de verbinding tussen kinderopvang- en onderwijsprofessionals?
Om op de werkvloer en bij opleidingen verbindingen te kunnen maken naar een doorgaande ontwikkelingslijn, en het leren van jonge kinderen tussen 0 en 8 jaar te waarborgen, moeten we eerst en voor- al naar het jonge kind zelf kijken. Jonge kinderen in de leeftijd van 0-8 jaar ontwikkelen zich razendsnel, vaak sprongsgewijs. Zij ontdekken de wereld en leren door middel van spel. Zij hebben baat bij een omgeving waarin zij (vrij en begeleid) kunnen spelen, en waar tegelijkertijd een beredeneerd activiteitenaanbod is.
Professionals moeten daarbij steeds opnieuw nagaan of de activiteiten nog afgestemd zijn op de ontwikkeling en het leren van het individuele kind en op de kinderen in de groep. De manier waarop professionals in de kinderopvang en het onderwijs met jonge kinderen omgaan heeft dus een grote impact op het leer- en ontwikkelpad van kinderen.
Gemeenschappelijke taal
Een andere belangrijke verantwoordelijkheid die professionals in de kinderopvang en in het onderwijs dragen is het realiseren van een soepele overgang van de kinderopvang naar het onderwijs. De mate van de educatieve kwaliteit binnen de kinderopvang en het onderwijs is belangrijk voor het effect op ontwikkeling en leren van jonge kinderen. Daarbij moeten we onderscheid maken tussen structurele – en proceskwaliteit.
De structurele kwaliteit heeft betrekking op programmakenmerken en uitvoeringsvoorwaarden, de proceskwaliteit heeft betrekking op de relaties en interacties tussen kind en professional. Hiervoor moeten zowel de professionals in de kinderopvang als in de onderbouw van het onderwijs over de grens tussen de kinderopvang en het primair onderwijs kunnen denken en handelen.