BBMP 03 2024

BBMP 03 2024

Leren en ontwikkelen

Omschrijving

4 Kennisgroep ondernemers
8 Groeien door Ad PEP
10 Interactievaardigheden
14 Gastlessen bedrijfsvoering voor bbl’ers
16 Begeleiding bbl’ers TintelTuin
20 Jongekindprofessionals opleiden
25 Leergang leiderschap
26 Studiereis naar Reggio
30 Aanpak leerachterstanden
32 De Kinderopvangraad
36 Aanbod voor Oekraïners
40 Het zelfevaluatie-instrument PiB

EN VERDER...

19 De Ondernemer > Corona Koek

Inhoud en bedoeling

29 De Jurist > Martin van der Linden

Schijnzelfstandigheid

35 Kopgroep kinderopvang > Maaike Vaes

In gesprek met Bertus Koot

42 Boeken > Van Vliet |Vind je sprankelkracht

44 Wetenschap > Romijn, Slot en Leseman

Professioneel welbevinden in de kinderopvang

48 Signalementen > Nieuws en publicaties

Jongekindprofessionals samen opleiden en professionaliseren

Jongekindprofessionals samen opleiden en professionaliseren

Maatschappelijke ontwikkelingen zoals het ontstaan van samenwerkingsverbanden tussen kinderopvang en onderwijs stellen nieuwe en andere eisen aan de kennis en het handelen van medewerkers, leidinggevenden en opleiders. Op welke manier kan een professionele leergemeenschap bijdragen aan de verbinding tussen kinderopvang- en onderwijsprofessionals? 

Om op de werkvloer en bij opleidingen verbindingen te kunnen maken naar een doorgaande ontwikkelingslijn, en het leren van jonge kinderen tussen 0 en 8 jaar te waarborgen, moeten we eerst en voor- al naar het jonge kind zelf kijken. Jonge kinderen in de leeftijd van 0-8 jaar ontwikkelen zich razendsnel, vaak sprongsgewijs. Zij ontdekken de wereld en leren door middel van spel. Zij hebben baat bij een omgeving waarin zij (vrij en begeleid) kunnen spelen, en waar tegelijkertijd een beredeneerd activiteitenaanbod is.
Professionals moeten daarbij steeds opnieuw nagaan of de activiteiten nog afgestemd zijn op de ontwikkeling en het leren van het individuele kind en op de kinderen in de groep. De manier waarop professionals in de kinderopvang en het onderwijs met jonge kinderen omgaan heeft dus een grote impact op het leer- en ontwikkelpad van kinderen.

Gemeenschappelijke taal
Een andere belangrijke verantwoordelijkheid die professionals in de kinderopvang en in het onderwijs dragen is het realiseren van een soepele overgang van de kinderopvang naar het onderwijs. De mate van de educatieve kwaliteit binnen de kinderopvang en het onderwijs is belangrijk voor het effect op ontwikkeling en leren van jonge kinderen. Daarbij moeten we onderscheid maken tussen structurele – en proceskwaliteit.
De structurele kwaliteit heeft betrekking op programmakenmerken en uitvoeringsvoorwaarden, de proceskwaliteit heeft betrekking op de relaties en interacties tussen kind en professional. Hiervoor moeten zowel de professionals in de kinderopvang als in de onderbouw van het onderwijs over de grens tussen de kinderopvang en het primair onderwijs kunnen denken en handelen.

Meer info
4,95
Politiek aan zet bij aanpak leerachterstanden

Politiek aan zet bij aanpak leerachterstanden

Vanuit de politiek zijn er geluiden om kinderen al vanaf 4 jaar verplicht naar school te laten gaan, en zelfs kinderen met taalachterstanden vanaf 2,5 jaar verplicht naar voorschoolse educatie te sturen of verplicht onderwijs te geven vanaf 3 jaar. De motivatie achter deze maatregelen is het verminderen van achterstanden, vooral bij kinderen met een niet-westerse achtergrond.

Meer info
4,95
Studiereis naar Reggio

Studiereis naar Reggio

Begin mei hebben we weer een inspiratiereis ‘Reggio Emilia’ begeleid naar Italië. De groep bestaat uit een bont gezelschap, met niet alleen managers en pedagogen, maar ook een groep pabo-studenten van Hogeschool Stenden. De reis maakt indruk.

Meer info
4,95