Pesten op ‘De Gezonde Basisschool van de Toekomst’: een exploratief onderzoek

Pesten op ‘De Gezonde Basisschool van de Toekomst’: een exploratief onderzoek

Productgroep TijdschriftPedagogiek_AUP2020
Gratis

Omschrijving

Sinds 2015 wordt de noodzaak om pesten te voorkomen en reduceren op Nederlandse scholen onderschreven door de wet Veiligheid op School. Scholen zijn verplicht om zich in te spannen om pesten tegen te gaan, onder andere door een sociaal veiligheidsbeleid uit te voeren. Sinds enkele decennia wordt in toenemende mate onderzoek gedaan naar sociale veiligheid op school en interventies om pesten te verminderen. De effectiviteit van anti-pestprogramma’s is moeilijk vast te stellen, onder andere door de heterogeniteit van effectstudies (Jiménez-Barbero, Ruiz-Hernández, Llor-Zaragoza, Pérez-García, & Llor-Esteban, 2016). Uit een onderzoek van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek in 2018 bleek dat slechts vier Nederlandse anti-pestprogramma’s effectief zijn in het voorkomen en reduceren van pestgedrag op school (Orobio de Castro et al., 2018). Dit terwijl tientallen antipestprogramma’s op scholen geïmplementeerd worden (Nederlands Jeugd Instituut, 2018).