De Volksrepubliek China kende een rijkdom aan ideologische propagandaposters, bedoeld om de bevolkingsmassa’s aan te zetten tot de klassenstrijd. Deze posters hadden eeuwenlang de bevestiging van de confucianistische moraal en staatsleer ten doel. Hoewel in de vorige eeuw de ideologie van de Volksrepubliek zich vaak verzette tegen de staatsfilosofie en ethiek van het Confucianisme, met name tegen het praktiseren van het principe van de ‘xiao’, ontkwam de posterpropaganda zelf niet aan confucianistische praktijken, zoals de Mao cultus. Pas de laatste twintig jaar hebben Chinese propagandaposters ook didactische functies in het onderwijs. Daarbij neemt de betekenis van wandplaten voor onderwijs in zaakvakken toe. Net als eerder in Nederland neemt het belang van wandplaten voor de morele opvoeding af. In deze bijdrage zal ik eerst de geschiedenis van het gebruik van posters in de opvoeding van kinderen en volwassenen in China beschrijven. Daarna zal ik deze vergelijken met het gebruik van posters in het Nederlands onderwijs.