Nieuw! Pedagogische kortsluiting

Nieuw! Pedagogische kortsluiting

Productgroep PIP 139
Gratis

Omschrijving

In de rubriek Pedagogische kortsluiting houden Rogier Kattenberg, Suzanne Rutz en Charlotte Visser om beurten een pedagogische misvatting of kwestie tegen het licht

‘Heb je wel eens gedacht aan ADHD of hoogsensitiviteit?’ Zomaar een vraag die ik laatst hoorde tijdens een gesprek tussen twee ouders op een verjaardag. Het is een vraag die ik regelmatig hoor. Helaas lijkt het steeds gebruikelijker om te spreken in termen van gedragsdiagnoses wanneer we vinden dat het gedrag van een kind afwijkt. Te druk gedrag in de klas? 
Vermoedens van ADHD. Laat een kind weinig emotie zien? Laten we testen op autisme. Bij vermoedens als deze kunnen we aanspraak doen op allerlei testinstrumenten om te zien of het ‘klopt’. Vragenlijsten, al dan niet commercieel beschikbaar, zijn hiervan een voorbeeld. Blijken de vermoedens gerechtvaardigd? Dan waren we er gelukkig op tijd bij en kunnen we passend handelen om het kind zo goed mogelijk te helpen. Toch?