Jan Bransens Gevormd of misvormd? is een prikkelend boek. Dat is het niet alleen door zijn inhoud, maar ook door de vorm. Bransen is in Nijmegen hoogleraar in de filosofie van de gedragswetenschappen. Hij is geïnteresseerd hoe mensen met elkaar omgaan, ze op elkaar betrokken zijn en vanuit die betrokkenheid denken en handelen. Vanuit die interesse bespreekt – en bekritiseert – hij ons huidige onderwijs. Ook al is Bransen een academicus, zijn boek is niet op een traditionele academische manier geschreven. Hij spreekt de lezer met ‘jij’ aan en dwingt hem regelmatig als aangesprokene de rol van leerling of leraar in te nemen. Daarbij doorspekt hij zijn betoog met persoonlijke anekdotes; ook hij presenteert zich in het boek als een ‘jij’ die de lezer niet alleen wat te vertellen heeft, maar hem ook dwingt mee te denken en een positie in te nemen. De bronnen die hij daarbij gebruikt zijn secundair. In bepaalde gevallen springt hij er heel vrij mee om. Het gaat hem – dat wordt de lezer al snel duidelijk – om de kracht van het betoog; de bronnen zijn daarbij ondergeschikt. Dat alles maakt Gevormd of misvormd? tot een zeer prikkelend boek, of misschien beter nog: tot een boek dat de lezer uitdaagt.