In de ban van de kring

In de ban van de kring

Productgroep KIDDO 01 2025
3,95
Gratis voor abonnees.

Omschrijving

Bijna iedere leerkracht of pedagogisch medewerker in de kinderopvang die met peuters of kleuters werkt, kent ook de valkuilen van de grote kring met peuters en kleuters: de duur ervan, het feit dat kinderen onrustig worden, niet op hun beurt kunnen wachten en soms afhaken. Hoe komt het dan toch dat leerkrachten zo vaak voor de kring kiezen als groepsvorm voor een speel-leeractiviteit? Wat maakt dat leerkrachten ‘in de ban’ zijn van de kring?

OP verzoek van onderbouwteams of kinderopvangteams neem ik nogal eens een kijkje in peuter- of kleutergroepen. Bijvoorbeeld in het kader van een visie-traject op het jonge kind of om adviezen te kunnen geven over hoe spel en spelend leren beter kunnen. Een ochtend observeren bij de kleuters, wat is er nou leuker dan dat? De lente hangt in de lucht en het is buiten stralend weer. Een enkel kind mag zelfs al ‘met zonder jas’ naar school. Ik kom vandaag in een aantal kleutergroepen kijken naar het handelen van de leerkracht tijdens een activiteit op het gebied van taal.

De grote kring
Als ik aan het eind van de dag in de auto weer naar huis rijd, zit ik te peinzen over wat ik zoal heb gezien. Opvallend dat in alle groepen waar ik observeerde die dag in de grote kring werd gewerkt. Begrijp me goed hoor, het aanbod in de kring is in veel gevallen een prima keuze. Bijvoorbeeld voor het verkennen en introduceren van een nieuw thema waarbij er veel open ruimte is voor alle kinderen en ze allemaal kunnen vertellen over wat ze al weten en wat ze hebben ervaren. Of de grote kring als een sociaal moment, zoals bij het samen vieren van een feest of een verjaardag, en bij het afsluiten en openen van de dag.