De kinderopvang in Nederland staat voor een grote uitdaging. Steeds meer kinderen hebben extra ondersteuning nodig, terwijl de reguliere kinderopvang niet altijd hierop is ingericht. Pedagogisch medewerkers doen hun uiterste best, maar lopen tegen grenzen aan. Ze missen soms de kennis en ervaring om deze kinderen goed te begeleiden.
Het structureel moeten bieden van extra ondersteuning aan sommige kinderen, kan tot lastige situaties leiden. Soms lukt het gewoonweg niet om een kind de benodigde aandacht te geven zonder de andere kinderen tekort te doen. Ouders kunnen in de knel komen met werk als hun kind niet naar de opvang kan. En zonder de noodzakelijke opvang, wordt de thuissituatie soms ook al snel te zwaar belast.
Stel je voor…
Een vrolijke groep kinderen die samenspeelt in de kinderopvang. Ze bouwen torens, lezen boekjes, ravotten in de speeltuin. Allemaal kinderen, ieder met hun eigen talenten en behoeftes. Maar wat als een kind net iets meer ondersteuning nodig heeft om mee te kunnen doen? Wat als een kind moeite heeft met de drukte, snel overprikkeld raakt of moeite heeft met sociale interactie? Hoe kun je dit kind goed ondersteunen en tegelijkertijd de andere kinderen in de groep ook de aandacht geven die ze nodig hebben?
Of, een andere situatie: een drukke groep met twintig kinderen op de bso. Na een lange schooldag is de sfeer ontspannen, maar er is één kind dat moeite heeft met de overgang. Het heeft behoefte aan structuur en voorspelbaarheid, maar op de bso is juist veel vrijheid en gebeurt er van alles tegelijk. Dit kind raakt overprikkeld en reageert met agressie. Jij, als pedagogisch medewerker, weet even niet hoe te reageren.
Of: je hebt in de groep een peuter die moeite heeft met taal. Het begrijpt niet wat je bedoelt als je vraagt om een stoeltje te pakken. Het kind raakt gefrustreerd en gaat met speelgoed gooien. De andere kinderen in de groep schrikken hiervan en sluiten het kind buiten. Jij wilt dit kind graag helpen, maar je hebt niet de juiste kennis en ervaring om met deze taalachterstand om te gaan.