Herkent u dit: ‘Wij beantwoorden uw zorgvraag met een aanbod op maat’? Het klinkt vraaggericht en cliënt-centraal, maar als we deze vorm van zorgverlening onder de loep nemen, wordt duidelijk dat het toch meer aanbodgericht is dan we denken. Vraaggestuurde zorg is in de praktijk vaak niet meer dan de vraag afstemmen op het aanbod dat het systeem biedt. Vergelijk het met een groentekraam: veel soorten groenten liggen kleurig glanzend uitgestald. Maar de klant weet niet wat te kiezen: zo veel keuzemogelijkheden, bereidingswijzen en zelfs onbekende soorten. De klant laat zich leiden door het verkooppraatje van de marktkoopman en kiest uit zijn aanbod. Tijdens het Congres Ouderschapskennis 2015 ging ik tijdens een workshop in gesprek met deelnemers over dialooggestuurde zorg.
Nieuwsbrief Pedagogiek Digitaal
Schrijf u in voor de nieuwsbrief van Pedagogiek Digitaal en blijf op de hoogte!