De pedagogische kracht van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind*

De pedagogische kracht van het Verdrag inzake de Rechten van het Kind*

Productgroep Opvoeding als spiegel van de beschaving
3,90
Abonneeprijs: € 1,56

Omschrijving

In het kader van dit boek over Opvoeden als spiegel van de beschaving, zou men zich kunnen afvragen wat de pedagogische kracht of invloed van het recht is. Omdat zoiets als ‘het recht’ niet bestaat, althans niet met de nodige precisie kan worden gedefinieerd, zal ik het hebben over de pedagogische kracht van de (erkenning van) de rechten van het kind. Die rechten zijn internationaal vastgelegd in het VNverdrag inzake de Rechten van het Kind met een relatief hoge mate van precisie. Ik zal in dit hoofdstuk eerst kort uiteenzetten wat dit verdrag is en wat het inhoudt.

Daarna zal ik in meer algemene zin ingaan op de (mogelijke) pedagogische kracht van dit verdrag, nader uitgewerkt aan de hand van enige artikelen van dit verdrag.

Het VN-verdrag inzake de Rechten van het Kind
Het verdrag werd op 20 november 1989 met algemene stemmen aangenomen door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. De opstelling van het verdrag werd gedaan door een werkgroep van het Mensenrechten Comité van de VN; deze groep kwam gedurende tien jaar telkens één week (soms twee weken) bij elkaar in Genève. Een lang proces van onderhandelingen dat onvermijdelijk leidde tot diverse compromissen. Desondanks werd het kinderrechtenverdrag het meest omvattende mensenrechtenverdrag omdat het zowel burger- en politieke rechten als economische, sociale en culturele rechten van het kind bevat. In artikel 1 van het verdrag wordt het kind gedefinieerd als ‘ieder mens jonger dan achttien jaar’. Was het in dit opzicht een uniek verdrag, ook om een andere reden werd het een bijzonder verdrag. Het kinderrechtenverdrag trad op 2 september 1990 in werking. Geen enkel ander mensenrechtenverdrag werd van kracht binnen een jaar na goedkeuring door de Verenigde Naties en is door zo veel landen geratificeerd. Anno 2007 hebben 193 landen – bijna alle landen – zich via ratificatie gecommitteerd aan de erkenning en toepassing van de rechten van het kind zoals opgenomen in het verdrag.