Het wetsvoorstel ‘Meer ruimte voor nieuwe scholen’ wil minder hobbels voor scholen die starten vanuit een nieuw onderwijsconcept. Vernieuwingsscholen liggen echter vaak onder vuur omdat kinderen er te weinig zouden leren. Dat was ook het geval met de Iederwijsscholen, die mede vanwege die vrees in 2010 stopten. Iederwijsleerlingen zijn echter beter terechtgekomen dan verwacht, zo blijkt uit onderzoek van journalist Astrid Schutte, die een boek schreef over het Iederwijs-avontuur.
‘Te veel bestuurders zijn in de reactiestand terechtgekomen’
Cor Jansen is directeur Regionale Samenwerking bij de Utrechtse Universiteit. Hij studeerde pedagogiek en onderwijskunde en was tot 2014 voorzitter van de omnisportvereniging Zwaluwen Utrecht 1911. Bas Levering sprak met hem over handel in jonge voetballertjes, lastige ouders en de mores van de sport.
‘Als ik wil reflecteren, doe ik wel een fluohesje aan.’ Met die woorden wordt reflecteren weleens smalend naar het verdomhoekje verwezen. En toch is af en toe stilstaan bij je praktijk een must. In een tweejarig traject met kinderdagverblijven en kleuterscholen in België en Finland werd een laagdrempelig instrument ontwikkeld waarmee professionals hun werk met kinderen aan elkaar kunnen voorleggen en met elkaar hun visies kunnen bespreken.
Een onrustige klas kan een pijnlijke ervaring zijn voor kinderen, leerkrachten en ouders. Oplossingsgericht werken kan helpen om samen met de kinderen op weg te gaan naar een betere situatie. Want ieder kind en elke leerkracht heeft een groep nodig waar het fijn en veilig is en waar hard gewerkt wordt.
Op het jaarcongres ‘Leve het Jonge Kind’ in Utrecht spreekt Wilma van Esch een volle zaal professionals toe: wanneer doe je het goed en wanneer doe je het goede? Het zijn vragen die ze niet voor hen wil en kan beantwoorden. In plaats daarvan wil ze hen laten nadenken over hun eigen handelen in de praktijk: ‘Ben je je bewust of dat wat jij dagelijks doet bijdraagt aan dat wat je beoogt?’