Een ieder die naar school is gegaan, herinnert zich leraren die een onuitwisbare indruk hebben achtergelaten. Misschien herinnert u zich die ene leraar die zo mooi kon vertellen dat u uitkeek naar zijn lessen. Die zo enthousiast was over het vak dat u het zelf bent gaan leren. Die u met de juiste balans van aandacht, humor en strengheid door het eindexamen loodste. Die al zag wat u kon worden voordat u het zelf doorhad.
Over die leraren gaat dit boek. De leraren met liefde voor het vak en aandacht voor hun leerlingen. Zij maken immers het onderwijs. We gaan op zoek naar de emotie die een goede docent soms decennia later nog kan oproepen bij mensen als Jan Siebelink, Femke Halsema, Ivo Opstelten, Frits van Oostrom, Marjolein Februari, Micha de Winter, Gerda Havertong en Gerlach Cerfontaine. Bij mensen als u. Wat is het geheim van de onvergetelijke leraar?
Drie auteurs werken bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, één als tekstschrijver bij een communicatiebureau. Ze schreven dit boek op persoonlijke titel.
Passie en persoonlijkheid bepalen vooral of je als leraar ‘een Kever of een Mercedes’ wordt, denken leraren. Maar volgens de wetenschap is het vooral belangrijk dat een leraar instructeur én coach is. Vakkennis is minder belangrijk.
Onvergetelijke leraren, dat zijn niet alleen de pittoreske leraar uit het Franse bergdorp in Être et Avoir, Michelle Pfeiffer met haar Dangerous Minds in de Bronx of Robin Williams met zijn Dead Poets Society.1 We zochten het dichterbij: in de Haarlemmermeer waar meester Van Ingen Schenau in de oorlog les gaf aan een ondergedoken joods jongetje, dat later de beroemdste econoom van Nederland zou worden: Arnold Heertje. Of de juf die met bloemetjes aan het bed van de zieke Jacques Wallage kwam zitten, waardoor hij dacht: ‘Ze houdt wel van mij, ondanks dat ik niet makkelijk ben en een hoop herrie maak.’
Het is hun persoonlijkheid die de leraren van de geïnterviewden in dit boekje onvergetelijk maakt. Toen, maar ook nu. Want als je leerlingen in het voortgezet onderwijs vraagt wat ze belangrijk vinden aan een leraar, noemen ze eerst de persoonlijkheden van hun leraren. Onderwijskundige kwaliteiten vinden ze veel minder belangrijk.
Een ieder die naar school is gegaan, herinnert zich leraren die een onuitwisbare indruk hebben achtergelaten. Misschien herinnert u zich die ene leraar die zo mooi kon vertellen dat u uitkeek naar zijn lessen. Die zo enthousiast was over het vak dat u het zelf bent gaan leren. Die u met de juiste balans van aandacht, humor en strengheid door het eindexamen loodste. Die al zag wat u kon worden voordat u het zelf doorhad.
Over die leraren gaat dit boek. De leraren met liefde voor het vak en aandacht voor hun leerlingen. Zij maken immers het onderwijs. We gaan op zoek naar de emotie die een goede docent soms decennia later nog kan oproepen bij mensen als Jan Siebelink, Femke Halsema, Ivo Opstelten, Frits van Oostrom, Marjolein Februari, Micha de Winter, Gerda Havertong en Gerlach Cerfontaine. Bij mensen als u. Wat is het geheim van de onvergetelijke leraar?
Drie auteurs werken bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, één als tekstschrijver bij een communicatiebureau. Ze schreven dit boek op persoonlijke titel.
‘Ik vlei me met de gedachte dat de leraren die urenlange discussies ook leuk vonden. ‘
‘Dat je gekend wordt, dat is een heel belangrijke drijfveer om te leren’