Kennisplatform Inclusief Samenleven Verwey-Jonker Instituut
Deze verkenning is uitgevoerd door een team van onderzoekers van Verwey-Jonker Instituut en de Vrije Universiteit binnen het programma Kennisplatform Inclusief Samenleven (www.kis.nl) dat in opdracht van het...
Bij ons pedagogen-team kwam een brief binnen. Een hele mooie en indrukwekkende brief. Maar bovenal een kwetsbare en openhartige brief. Een brief waarin een moeder vertelt over haar achtergrond en geschiedenis,...
Anneke Brock Matthijs Uyterlinde Joline Verloove Susan de Vries
De afgelopen decennia is Nederland uitgegroeid tot een dynamische migratiesamenleving. De toegenomen diversiteit in sociale, culturele en demografische zin maakt het samenleven in buurten en wijken soms...
During the last decades there has been an enormous increase in the number of students with different cultural backgrounds in schools in The Netherlands, as in many Western countries. School teachers are...
LKCA verzorgt met ingang van 2013 de landelijke ondersteuning van cultuurcoaches. Deze cultuurcoaches worden gefinancierd uit de Brede Regeling Combinatiefuncties. In de periode 2013-2019 ondersteunde LKCA het...
Dit hoofdstuk gaat over vrede, althans over het tegendeel van haat en dehuma- nisering, en over de vraag of we daar als ouders, onderwijzers en pedagogen iets aan kunnen bijdragen. Het bevorderen van vrede, het...
Mijn grootvader van mijn moeders kant was de Raj Purohit (de hogepriester) van het kleine prinselijke staatje Mainpuri in het noorden van India dat in de Britse tijd de Verenigde Provincies (het tegenwoordige...
Dit hoofdstuk is geen positief bericht over Japan en kinderen in Japan. Het maakt duidelijk dat Japanse kinderen tot de eenzaamste, meest gedeprimeerde en passief- ste van de wereld behoren. Het maakt duidelijk...
Opvoeden moet. Dat is de rode draad door de pedagogische geschiedenis van Nederland. Deze morele verplichting voor ouders, en voor de samenleving, werd in Nederland sinds 1905, bij de invoering van de...
De relatie tussen de wereldgeschiedenis en de geschiedenis van de kindertijd bevindt zich nog in de verkenningsfase. Er is maar weinig wereldgeschiedenis, waarin veel aandacht wordt besteed aan de kindertijd.