Zelf vorm geven aan je toekomst

Zelf vorm geven aan je toekomst

Esther Biezen José Dankers | 2001 | Tijdschrift J*
Gratis

Omschrijving

De problematiek van jongeren hangt veelal samen met het voortijdig verlaten van het onderwijs en educatieve achterstand. Elke leerling blijft wel eens een keer van school weg; lekker in bed blijven liggen omdat de avond ervoor een feestje is geweest of gewoon omdat het buiten regent. Een keertje spijbelen kan best spannend zijn en heeft verder geen grote gevolgen voor de jongere. Als spijbelen een gewoonte wordt, is er vaak sprake van (meervoudige) problematiek bij de jongere. Ervaring leert dat een jongere nooit zonder reden wegblijft uit de schoolbanken. Sedert de invoering van het Regionaal Meld- en Codrdinatiepunt (RMC) is de school verplicht om afwezigheid van de leerplichtige jongere op school te melden bij de leerplichtconsulent van de gemeente. Schoolproblemen zijn erg dominant en bepalen in grote mate de verdere ontwikkeling van de (arbeids)identiteit van de jongere. De leerplichtconsulent heeft een preventieve aanpak en probeert volledige uitval uit het onderwijs te voorkomen. Hij of zij praat met de school, jongere en diens ouder(s). Problemen die naar voren komen hebben vaak te maken met identiteitsproblemen (wie ben ik, wat wil ik?), een tekort aan aandacht en opvang in de thuissituatie, verslaving, psychische problemen wat leidt tot concentratieverlies en gebrek aan motivatie of een combinatie van deze problemen waaronder (dreigende) aanraking met politie en justitie. Steeds meer leerplichtige jongeren worden aangemeld bij ‘Weener Groep. Reden voor Weener Groep om samen met Laborel een project speciaal voor deze jongeren te ontwikkelen.

Laborel en Weener Groep

Weener Groep is een onderdeel van de gemeente ’s-Hertogenbosch en heeft zich als zodanig gepositioneerd als het werkbedrijf van de gemeente. Via de methodiek van Integrale Trajectbemiddeling (ITB) bemiddelt Weener Groep werkzoekenden 44 en arbeidsgehandicapten met een (grote) afstand tot de arbeidsmarkt naar een betaalde baan. Weener groep maakt daarbij gebruik van instrumenten zoals de regelingen WIW, WSW, REA en In- en Doorstroombanen (ID). Verhoging van de arbeidsmarktwaarde middels scholing en werkervaring dient te leiden tot het vinden van een reguliere baan op de arbeidsmarkt. Weener Groep voert reintegratietraJjecten uit voor opdrachtgevers zoals gemeente, UVI, arbodienst etc. Laborel is een zelfstandige onderneming voor baan en beroep. Binnen Laborel worden scholings- en trainingsprogramma’: ontwikkeld voor mensen die zich moeilijk kunnen handhaven in het onderwijs of onvoldoende een plek weten te verwerven op de arbeidsmarkt. De jongeren die in aanmerking komen voor een programma bij Laborel, bevinden zich dikwijls in meervoudige probleemsituaties. Gemeenschappelijk kenmerk van alle deelnemers is, dat zij een grote afstand tot de arbeidsmarkt bezitten en te boek staan als ‘moeilijk bemiddelbaar’. De programma’s die Laborel biedt, zijn gericht op het creéren van nieuwe kansen in regulier onderwijs, vervolgopleiding of arbeidsmarkt. Laborel streeft een individuele, flexibele en praktijkgerichte aanpak na, waaraan vormgegeven wordt vanuit een integrale trajectbegeleiding.