World-centred Education. A View for the Present.

World-centred Education. A View for the Present.

Wouter Pols | 2022 | Pedagogiek
Gratis

Omschrijving

Vijftien jaar geleden verscheen Beyond Learning (in 2017 in het Nederlands vertaald als Het leren voorbij). In dat boek constateerde de schrijver ervan, Gert Biesta, dat in de westerse wereld men gaandeweg op een nieuwe manier over het onderwijs is gaan spreken. Leren is centraal komen te staan. Het gaat steeds minder over de relatie tussen leraar en leerling en de opdracht waar de leraar – vanuit die relatie – voor staat, maar steeds meer alleen over de lerende leerling. De leerling en de door hem of haar voort te brengen leeropbrengsten zijn centraal komen te staan, met als gevolg dat de rol van de leraar is teruggebracht tot facilitator. Hij of zij dient de voorwaarden te scheppen om leerlingen tot leren te brengen.

Sindsdien verzet Biesta zich tegen het reduceren van het onderwijsproces tot het op gang brengen van leerprocessen – hij spreekt over de ‘verlering’ van het onderwijs –, maar tegelijkertijd zet hij zich ook in op een minder reducerende manier over onderwijs te spreken. In de boeken die hij nadien heeft geschreven zoekt hij naar een taal die recht doet aan wat er in het onderwijs nog meer gebeurt dan alleen maar het opgang brengen van leerprocessen. De kinderen en jongeren die onze scholen bevolken zijn niet alleen maar lerende wezens; het zijn jonge mensen, subjecten die een appel op hun opvoeders en leraren doen, hem of haar als het ware de opdracht geven hun – als nieuwkomers – in de wereld te introduceren. Dat is heel wat meer dan het op gang brengen van leerprocessen. Met die ‘verrijkende’ taal introduceert Biesta een pedagogisch vertoog dat met de ‘verlering’ van het onderwijs – niet alleen in ons land, maar ook elders – naar de marge is gedreven. En daarbij weet hij bruggen te slaan: bruggen tussen het continentale denken over opvoeding en onderwijs en het Angelsaksische. Zijn boeken hebben bij ons, maar ook in de Engelssprekende wereld een impuls gegeven (weer) op een pedagogische manier over opvoeding en onderwijs na te denken.