In het project Taaldenken in spel hebben we een aanpak ontwikkeld die jou als pedagogisch medewerker of onderbouwleerkracht ondersteunt bij het verder ontwikkelen van je interactievaardigheden tijdens spel. Ook leidinggevenden kunnen deze aanpak heel goed in hun eigen praktijk inzetten. Ben je leidinggevende, werkbegeleider/pedagogische staf, coördinator of opleider en wil je collega’s of studenten ondersteunen bij de manier waarop zij spel inzetten? Dan is deze kijkwijzer één van de hulpmiddelen.
Waarschijnlijk heb je als pedagogisch medewerker of onderbouwleerkracht al eens scholing gevolgd in de zes pedagogische interactievaardigheden: sensitieve responsiviteit (emotionele ondersteuning); respect voor autonomie; structureren en positief leidinggeven; praten en uitleggen; ontwikkelingsstimulering; begeleiden van interacties tussen kinderen. En misschien ben je wel een van de vele professionals die het toch nog lastig vinden om die vaardigheden echt en regelmatig in hun eigen praktijk toe te passen, zeker in combinatie met manipulerend spel en doen-alsof-spel.