Stevig als een Rots, Flexibel als Water? Effectiviteit van een Schoolinterventie Gericht op het Intrapersoonlijk en Interpersoonlijk Domein

Stevig als een Rots, Flexibel als Water? Effectiviteit van een Schoolinterventie Gericht op het Intrapersoonlijk en Interpersoonlijk Domein

Gratis

Omschrijving

De huidige studie had als doel om te onderzoeken of 1) de schoolinterventie Rots en Water (r&w) effectief was in het verbeteren van competenties en voorkomen van problemen in het intra- en interpersoonlijk domein van leerlingen op het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo), en of 2) interventie-effecten veranderden naarmate er meer mensen betrokken waren bij de interventie (kernteam van leerkrachten, het hele schoolteam, het hele schoolteam en ouders). We hebben een gerandomiseerde gecontroleerde studie uitgevoerd onder brugklassers (N = 1299; Mleeftijd = 12,38; 54 % jongens) die vier keer digitale vragenlijsten hebben ingevuld. De resultaten lieten zien dat r&w een aantal interventie-specifieke uitkomsten (zelfcontrole en emotionele zelfregulatie), uitkomsten in het intrapersoonlijk domein (psychologisch welzijn, seksuele autonomie en internaliserend gedrag) en in het interpersoonlijk domein (agressie) verbeterde, maar uitsluitend wanneer een kernteam van leerkrachten betrokken was bij de implementatie van de interventie. De (gematigde) interventie-effecten waren het grootste in het eerste jaar van de tweejarige interventie. Deze resultaten laten zien dat r&w positieve effecten kan bewerkstelligen bij vmbo-leerlingen wanneer deze geïmplementeerd wordt door een kernteam. Het lijkt dus waardevol voor scholen om te investeren in interventies met een leerstijl die aansluit bij die van de doelgroep, met een hoge kwaliteit van implementatie en een beperkt aantal betrokken personen.

Scholen spelen, naast andere factoren zoals gezin, leeftijdsgenoten en maatschappelijke omstandigheden, een belangrijke rol in het bevorderen van de ontwikkeling van leerlingen in het intrapersoonlijk en interpersoonlijk domein (Pellegrino & Hilton, 2012). Het
intrapersoonlijk domein refereert naar subjectief persoonlijk functioneren (bijv. psychologisch welzijn) en is gerelateerd aan schoolresultaten en zelfregulatie. Het interpersoonlijk domein, daarentegen, refereert naar sociaal functioneren (bijv. agressie) en is onder andere gerelateerd aan relaties met leeftijdsgenoten en conflictoplossend vermogen (Park et al., 2017). Leerlingen kunnen in deze domeinen competenties ontwikkelen door relevante cognitieve, affectieve en sociale vaardigheden te leren (bijv. identificeren van emoties en perspectief wisselen). Wanneer het verwerven van (sommige) vaardigheden achterwege blijft, kunnen leerlingen problemen ontwikkelen (Modecki et al., 2017). Hoewel de twee domeinen elkaar beïnvloeden, worden ze als aparte domeinen beschouwd. Scholen zouden bewust kunnen proberen de competenties van leerlingen op beide domeinen te stimuleren om mogelijke problemen te voorkomen (Pellegrino & Hilton, 2012).