De samenhang tussen kwaliteit en impact krijgt weinig aandacht in discussies over praktijkgericht onderwijsonderzoek. Een nadere verkenning van die samenhang is wenselijk, aangezien het denkbaar is dat samenhang in welke hoedanigheid dan ook gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld de uitvoering, waardering en financiering van praktijkgericht onderwijsonderzoek.
Het doel van dit onderzoek is de samenhang tussen kwaliteit en impact van praktijkgericht onderwijsonderzoek te verkennen en beter te begrijpen. Gevoed door mogelijke vormen van samenhang tussen kwaliteit en impact, zoals beschreven in de literatuur, zijn zes experts op het gebied van praktijkgericht onderwijsonderzoek gevraagd naar hun kijk op mogelijke vormen van samenhang.
De resultaten laten zien dat perspectieven op samenhang tussen kwaliteit en impact verschillen op drie aspecten:
(1) de invullingen van kwaliteit en impact,
(2) de volgordelijkheid van kwaliteit en impact en
(3) de werkelijkheid, aannemelijkheid en wenselijkheid van vormen van samenhang tussen kwaliteit en impact.
Dit onderzoek biedt empirische input voor meer genuanceerde en scherpere discussies over de samenhang tussen kwaliteit en impact van praktijkgericht onderwijsonderzoek en de mogelijke consequenties ervan.