In deze podcastserie hoor je hoe vier scholen op eigen wijze bouwen aan positief onderwijs en welk effect dit heeft op alle mensen die zich in de school bewegen. Je hoort verhalen van docenten, leerlingen en schoolleiders. Ook hoor je de ervaringen en tips van externe begeleiders die een tijdje optrokken met de scholen om positief onderwijs te laten landen. Deze podcastserie is onderdeel van een actie-onderzoek dat we eerder deden met deze scholen.
“Reflectiemomenten zijn soms schaars, dus ze waren blij met onze komst en dat we echt de tijd konden afbakenen voor hen om met hen te reflecteren.” – Sanne, externe begeleider Positief Onderwijs
Het verschilt per school welke interventies en acties passend zijn om positief onderwijs in de praktijk vorm te geven. Scholen richten zich bijvoorbeeld op:
het aanleren van sociaal- emotionele vaardigheden bij leerlingen,
het versterken van autonomie en eigen ontwikkelruimte van leerlingen
de relatie tussen docent en leerling
professionalisering en groei van docenten
Je hoort ook adviseurs Marijke en Sanne, over hoe zij met scholen aan de slag gingen met bijvoorbeeld generatieve gesprekken. Het inspiratiemateriaal dat zij noemen is hier te vinden: