De auteur opent met een duidelijk statement in het Dankwoord, op pagina 9: “Dit is geen opvoedingsboek, maar een boek over opvoeding.” En in hoofdstuk 1, ‘De billen van Jezus’, verklaart hij nader waar het boek over gaat. Ter introductie verrast hij de lezer met de controverse over een schilderij van Max Ernst uit 1926, waarop te zien is hoe moeder Maria een naakte jonge Jezus een pak rammel geeft dat er niet om liegt. Ze bekoelt haar woede op de blote billen van de Messias, om precies te zijn de rode billen, als indicatie dat de billenkoek al enige tijd bezig is. Even verder vervolgt de auteur met de mijns inziens terechte constatering dat de meeste mensen zo’n honderd jaar na Ernst’s schilderij niet meer wakker zullen liggen van de antiklerikale boodschap van het kunstwerk. De opvoedkundige inhoud zet, daarentegen, nog steeds tot denken aan. En dan zijn we aangekomen bij een nog altijd actuele kwestie, die van de ‘pedagogische tik’, het kernbestanddeel van en de rode draad in Noens’ zeer veelzijdige en originele boek.