Over infantilisering en Pinokkio

Over infantilisering en Pinokkio

Willem Koops | 2022 | Pedagogiek
Gratis

Omschrijving

In dit essay wordt de geschiedenis van de opvattingen van kinderlijke ontwikkeling beschreven als een proces van infantilisering, waarin het kinderlijke tijdperk steeds langer wordt en de afstand tussen kinderen en volwassenen steeds groter. Rousseau gaf in de 18de eeuw met zijn Emile een sterke impuls aan de historische infantilisering. Hij wilde een nieuwe Franse samenleving; hij wees de heersende cultuur af en was daarmee een voorloper van de Franse revolutie. Hij beval aan dat kinderen pas laat in de ontwikkeling gingen lezen om niet beïnvloed te worden door de heersende cultuur. Het eerste boek voor zijn Émile was de Robinson Crusoë, die immers op een onbewoond eiland alles zelf moest uitvinden.

In dit essay wordt aangetoond dat de Pinokkio van Collodi een vergelijkbare rol heeft gespeeld in het infantiliseringsproces: de Pinokkio is een oproep tot begrip van de eigen aard van kinderen: spontaniteit, impulsiviteit en een geleidelijke ontwikkeling naar volwassenheid. Ook Collodi was revolutionair en wilde een nieuwe Italiaanse samenleving. Zowel de Robinson Crusoë als de Pinokkio hebben wereldwijd bijgedragen aan de verdere infantilisering, aan de opvatting dat een natuurlijk ontwikkelingsproces noodzakelijk voorafgaat aan volwassenwording

Abstract

In this essay the history of conceptions of childhood is considered a process of infantilization, during which childhood becomes a longer and longer period and the distance between adulthood and childhood is growing. Rousseau gave with his Émile a strong impulse. He wanted a new French society and was a forerunner of the French revolution. Children should not learn to read books too early, because that would adapt them to the existing French society. And the first book Émile would read was the Robinson Crusoe, about a person that had to invent everything himself on a deserted island.

It is demonstrated here that the Pinocchio by Collodi played a comparable role in the historical infantilization process. The book Pinocchio is a plea to accept childhood as a period of spontaneity, impulsivity and a gradual development towards adulthood. Just as Rousseau Collodi was a revolutionary and wanted a new Italy by a new conception of child development and education. Both Robinson Crusoe and Pinocchio contributed to the global process of infantilization, to the conception that a natural developmental process precedes the phase of adulthood.