Veel ouders houden zoveel van hun kinderen dat ze hen geen strobreed in de weg leggen.
Maar van opvoeders mag ook worden verwacht dat zij toezicht houden en ongewenst gedrag corrigeren. Voor veel ouders is dit moeilijk omdat zij ongewenst gedrag van hun kind liever niet zien of omdat ze het niet prettig vinden om corrigerend op te treden. Als ouders de rol van opvoeder niet kunnen of willen vervullen dan ontwikkelen kinderen mogelijk probleemgedrag.
Aan de hand van voorbeelden uit zijn opvoedingspraktijk laat Job Catshoek zien dat opvoeden voor een belangrijk deel gebaseerd is op respect en gezag. Ouders dwingen respect af, niet door voortdurend met kinderen over grenzen te onderhandelen, maar door grenzen te stellen. Hierdoor wordt de liefdevolle verhouding tussen ouder en kind niet aangetast maar juist versterkt. Opvoeden met grenzen is bedoeld als handleiding voor opvoeders die hun opvoedingsvaardigheden willen verbeteren.
Inhoud:
1. Ouders in de rol van opvoeder 11
Laura 12
Dirk-Jan 17
Astrid 20
2. Ouders in de rol van opvoeder die ‘de grens’ belichaamt 23
Piepgeluiden 23
Fysieke inperking 24
Grenzen stellen 25
Jessica 26
Frustratietolerantie 30
3. Het overbeschermde jonge kind 33
Overbescherming en leerachterstand 33
Ongewenst intelligentieonderzoek bij het jonge overbeschermde kind 33
Aandachtspunten ontwikkeling 35
4. Het geremde kind versus het ongeremde kind 39
Gedragskenmerken geremd en ongeremd
David 40
Simone 41
Het geremde kind op de basisschool 43
Opvoeders in de rol van hulpverlener 45
5. Van ongewenst gedrag naar gewenst gedrag 47
Opvoedingsstructuur en opvoedingsstijl 47
Veranderingen bij een opvoedingsstijl met onduidelijke afspraken 48
Het gewenst-gedragsschrift 52
Veranderingen bij een toegeeflijke opvoedingsstijl 55
Veranderingen bij een toegeeflijke opvoedingsstijl met overbescherming 57
6. Dyslexie 65
Vier criteria om te spreken van dyslexie 65
Graden van dyslexie 67
Verklaring en behandeling van dyslexie: simultane handelingsvaardigheden 68
Dyscalculie of rekenproblemen? 70
7. Introductie op lesprogramma’s 73
Introductie 73
Lesprogramma’s met oefenstappen 75