Voor mij ligt een bundel uitgegeven in de serie Early Years & Youth Studies door de Amerikaanse uitgever Myers Education Press, LLC. Op de voorkant een aantal kinderen, rennend over een grasveld, een lucht vol met zeepbellen. In combinatie met de hoofdtitel van het boek Nurture, Care, Respect and Trust krijg ik nog niet direct een indruk van de schatten die in het boek verborgen zijn. De ondertitel stimuleert mij echter wel degelijk om het werk op te pakken en het boek verder te verkennen: Transformative Pedagogy, Inspired by Janusz Korczak.
De achterflap van het boek maakt duidelijk dat het boek een bundeling is van interdisciplinaire papers geschreven door zowel wetenschappers uit diverse delen van de wereld (onder andere Canada, VS, Nederland, Israël, Engeland en Polen), met een achtergrond in onder meer filosofie, psychologie, onderwijsgeschiedenis en pedagogiek als door professionals vanuit de praktijk van onderwijs en (kinder)recht. Overeenkomst tussen alle auteurs is dat ze zich allen geïnspireerd weten door het werk en leven van Janusz Korczak (1878-1942).
Vanuit het denken van Korczak wordt in het boek verder ingegaan op actuele vraagstukken rondom het respecteren van de rechten van kinderen op scholen, maar ook in andere settings waarin kinderen in groepsverband samenkomen zoals kinderdagverblijven, jeugdwerk en zomerkampen. Hoe kan in al deze settings een atmosfeer van vertrouwen en veiligheid gecreëerd worden, die de rechten van het kind voluit respecteert? Geïnspireerd door Korczak beoogt deze bundel te stimuleren om het recht op ‘vrijheid van geweld’ werkelijk wereldwijd voor alle kinderen te realiseren. Het leven en werk van Korczak laat zien dat de beste manier ‘of leaving no child behind is placing children first!’ (p.17). Door zijn eigen visie tot het uiterste uit te leven is Korczak tot op de dag van vandaag een zeer grote inspiratiebron voor velen, niet in de laatste plaats voor de 38 auteurs die aan deze bundel een bijdrage leverden.