Nog een jaartje wachten met groep 3? Kleuterbouwverlenging maakt je geen betere lezer

Nog een jaartje wachten met groep 3? Kleuterbouwverlenging maakt je geen betere lezer

J.C.M. Smeets T. Bosma B. de Koning | 2022 | Pedagogiek
Gratis

Omschrijving

In het Nederlandse basisonderwijs is de overgang van groep 2 naar 3 nog altijd voer voor discussie. In dit onderzoek bestudeerden wij, middels een longitudinaal design, de relatie tussen technische leesvaardigheid, RIA (reading instruction age) en beginnende geletterdheidprestaties van Nederlandse leerlingen. Hiervoor werden onder 143 leerlingen twee metingen gedaan: een taalbewustzijnsmeting in groep 2 en een toets technisch lezen in groep 3 (DMT). Leerlingen met een lagere RIA bleken beter te scoren op de technische leestoets. Doorslaggevend in de relatie tussen RIA en technische leesvaardigheid in groep 3 bleek het niveau van taalbewustzijn van de vijfjarige leerling in groep 2 te zijn. Leerlingen die voldoende taalbewust waren op vijfjarige leeftijd, maar desondanks een jaar langer in groep 2 bleven, profiteerden niet van hun hogere RIA: ze behoorden een jaar later tot de zwakkere lezers in groep 3. Deze resultaten zouden een indicatie kunnen zijn voor leerkrachten dat zij in het belang van de leesontwikkeling voorzichtig en weloverwogen om moeten gaan met de keuze voor wel of niet doubleren in groep 2.

Abstract

In Dutch primary education the transition to Grade 1 is widely discussed. In this study, we examined with a longitudinal design the relationship between reading skills, reading instruction age (RIA), and emergent literacy amongst 143 Dutch pupils. To this end, two measurements were done: a language awareness test in kindergarten and a word identification test in Grade 1. Pupils with a lower RIA appeared to perform better on a word identification test in Grade 1. The level of language awareness of the five-year-old pupils in kindergarten was decisive in the relationship between RIA and reading skills in Grade 1. Pupils who had sufficient language awareness when they were five years old, but nevertheless stayed in kindergarten, did not profit from their higher RIA as well: a year later they belonged to the weaker readers in Grade 1. These results seem to indicate that in the interest of children’s reading development teachers have to take an advised decision about grade retention in kindergarten.