Zelfs onder opvoeders bestaat er een algemeen gevoelen dat de Montessori-aanpak, hoe uitstekend ook voor de opvoeding van kleine kinderen in de ‘Casa dei Bambini’, omdat hij aanmoedigt tot activiteit, zelf-discipline, eenheid van de persoonlijkheid, zintuiglijke oefening enz. en hoe wenselijk ook voor de lagere school, daar hij de zelfopvoeding, het zelfvertrouwen en - door het speciaal ontworpen materiaal - een helder begrip van de verschillende onderwerpen die bestudeerd worden bevordert, toch voor het Lyceum niet alleen nutteloos, maar zelfs schadelijk zou kunnen zijn.
Wat voor materiaal moet men daar geven? En is het juist - zelfs op die leeftijd de geest der kinderen te binden aan materiaal? Klaarblijkelijk heeft het materiaal en de vrijheid in de Montessori-methode zo’n indruk gemaakt dat de eigenlijke kern van Dr. Montessori’s bijdrage erin is verloren gegaan.
Het enige doel van de Montessori-aanpak in de opvoeding is bij te dragen tot de ‘Vorming van de Mens’. Vrijheid en mate riaal zijn slechts twee van de vele middelen die het kind gebruikt bij zijn eigen vorming. Dr. Montessori heeft geen nieuwe ortodoxie gepredikt met onvergankelijke dogma’s. Er is echter iets dat onveranderlijk is en dat is de manier waarop kinderen zich ontwikkelen en de fasen van de groei die het kind doormaakt. Ieder van deze fasen heeft zijn eigen kenmerken, die wijzen op speciale tendenzen en daarom speciale behoeften. Dr. Montessori heeft er naar gestreefd hierin op de juiste wijze te voorzien.
Deze publicatie verscheen in 1961 bij het afscheid van de oprichtster van het Montessori-Lyceum.
"Ruim 30 jaar geleden had mejuffrouw Dra A. E. S. Osterkamp de moed om de leiding op zich te nemen van het eerste Montes- sori Lyceum in ons land. Hoewel deze school voortkwam uit en steunde op de lagere Montessorischool, moesten er eigen wegen gezocht worden, omdat Dr. Montessori wel algemene richtlijnen voor het voortgezet onderwijs heeft aangegeven, doch geen duidelijk omlijnd programma."
Publicatie
Ten geleide 8
Leerkracht en leermiddel - Prof. Dr. F. J. J. Buytendijk 9
Waarom Montessori Lycea? - Mario M. Montessori 15
De Montessori-beweging in binnen- en buitenland - Mevr. R. Joosten-Chotzen 21
Een woordje van een vader - S. Carmiggelt 3Ó
Op zoek naar beginselen - Drs. M. M. Montessori 39
Dertig jaar Montessori Lyceum - Drs. J. Haak 53
Klasseleiding - Mej. Drs. M. Wilbrink 61
Het moderne talen-onderwijs in de klassen I t/m IV aan het Montessori Lyceum te Amsterdam - Mevr. L. D. Misset, Mevr. Drs. M. Cornelissen- 69 Altmann, P. Blommaert
Werkweken en projecten - M. A. Allessie 83
De buitenschool - Dr. W. P. Postma 97
Naar een nieuw eindexamen - O. Cornelissen, Drs. A.J.S. van Dam, Dr. J. Koning, Dr. W. P. Postma