Een meanderend, ambitieus onderwijsfilosofisch pleidooi voor lesgeven en de leraar als mogelijkheidsvoorwaarde voor onderwijs als door-en-door menselijke activiteit, zo zou je Making Education Educational: A Reflexive Approach to Teaching kunnen samenvatten. Het boek zet zich af tegen wat de auteurs noemen een enkel-op-uitkomsten-gerichte beheerscultuur die het onderwijs volgens hen in haar greep heeft. Een blik op de inhoudsopgave laat zien dat de auteurs van het boek, twee Noorse lerarenopleiders, Halvor Hoveid en Marit Honerød Hoveid, stevig leunen op het gedachtegoed van de Franse filosoof Paul Ricoeur (1913 – 2005). Vanuit dat gedachtegoed benaderen en doordenken ze de praktijk van het lesgeven. Het boek sluit aan bij hedendaagse, andere pogingen om het onmiskenbare belang van lesgeven onder woorden te brengen en maakt deel uit van de interessante reeks publicaties Contemporary Philosophies and Theories in Education van uitgeverij Springer.
De ambitie van het boek is om aan te tonen dat leraren binnen de institutionele context van het formele onderwijs weerstand dienen te bieden tegen de krachten uit de samenleving die vanuit hun eenzijdige economische en politieke gerichtheid schade aan het onderwijs toebrengen. De stelling van de auteurs is dat leraren autonomie nodig hebben om betekenisvol onderwijs te kunnen geven, onderwijs dat bijdraagt aan het goede leven, zowel individueel als collectief, binnen een samenleving met rechtvaardige instituties: ‘we need to continuously reclaim education for its own sake’