Komt die middenschool er dan toch?

Komt die middenschool er dan toch?

Joep Bakker | 2022 | Pedagogiek
Gratis

Omschrijving

Even ter herinnering: na het echec van de Tweede Fase, het Nieuwe Leren en het Studiehuis werd in 2007 de parlementaire onderzoekscommissie Onderwijsvernieuwingen ingesteld, beter bekend onder de naam van haar voorzitter, de Commissie Dijsselbloem. Opdracht: het evalueren van alle min of meer mislukte onderwijsinnovaties sinds 1990. En dat waren er nogal wat. In eerste instantie gebeurde dat op verzoek van de PvdA die, ironisch genoeg, zelf aan de basis van menige onderwijshervorming had gestaan. Belangrijkste bevinding van de commissie, zo blijkt uit het in 2008 aan de Tweede Kamer aangeboden eindrapport: de innovaties waren meer door politieke overwegingen ingegeven dan gestuurd door behoeften vanuit het onderwijsveld. De commissie beval regering en parlement dan ook aan nooit meer wijzigingen in het onderwijsstelsel aan te brengen, tenzij die door het onderwijsveld gedragen werden.
Belangrijke stappen om kansengelijkheid in het onderwijs te realiseren worden gezet, enn daarmee beginnen de contouren van een nieuw onderwijsstelsel zich steeds scherper af te tekenen.