Na de bloei van idealisme in de jaren zestig van de vorige eeuw was de aandacht voor idealen in de afgelopen decennia gering. Het realisme van de jaren tachtig en negentig nam de dominante plaats van idealisme in. Voor pop-, sport- en mode-idolen leek daarentegen een gouden tijd aangebroken. Sinds de millenniumwende lijkt de aandacht voor idealen weer toe te nemen en worden idolen wat vaker tot realistische proporties teruggebracht. Wat zijn de implicaties van deze verschuivingen voor opvoeding en onderwijs?
In deze bundel staan bijdragen over idealen, idolen en iconen van de pedagogiek. Het betreft een selectie van lezingen die op de Twaalfde Landelijke Pedagogendag over dat thema zijn gehouden. De oproep om een verhandeling te schrijven over de hernieuwde aandacht voor idealen, de herziene positie van idolen en de onderbelichte plaats van iconen, blijkt in vruchtbare aarde te zijn gevallen. De auteurs laten zien dat het thema inspireert tot interessante wijsgerig-, historisch- en empirisch- pedagogische bijdragen. De diversiteit aan benaderingen van idealen in opvoeding en onderwijs biedt aan studenten en docenten in het hoger onderwijs, maar ook aan andere geïnteresseerden, een rijke bron van kennis en discussie.