Onderzoek naar het functioneren van jongens met gedragsproblemen in het voortgezet speciaal onderwijs(Horizon-reeks)
Een goede relatie tussen leraar en leerling – gekenmerkt door nabijheid en vertrouwen, in plaats van conflict en afwijzing – kan de motivatie en betrokkenheid bij school en ook de leerprestaties verhogen. Eerder onderzoek wees uit dat de relatie met de leraar het verschil kan maken voor risico- of zorgleerlingen, die vaak in een negatieve spiraal van ongemotiveerd gedrag en slechte leerprestaties terechtkomen. In Hoever reikt de invloed van de leraar? wordt op basis van praktijkgericht onderzoek nagegaan of dit ook geldt voor jongens met gedragsproblemen in het Voortgezet Speciaal Onderwijs (Cluster 4). Leraren beoordeelden externaliserend probleemgedrag en leerprestaties en de jongens zelf de relatie met hun leraar en hun betrokkenheid bij school. Op basis van de bevindingen bespreken de auteurs implicaties voor de praktijk, vooral voor de aanpak van leerlingen met ernstig probleemgedrag.
Kelly Simon en Helma Koomen hopen met dit boek professionals, onderzoekers en beleidsmakers bewust te maken van de rol die de relatie met de leraar speelt voor leerlingen met externaliserend probleemgedrag. Met de invoering van het Passend Onderwijs wordt het nog belangrijker dat leraren kennis hebben over hoe te handelen bij een specifieke doelgroep zodat vroegtijdig schoolverlaten wordt tegengegaan en leerlingen een betere rol in de maatschappij kunnen vervullen.
Op Horizonlocatie ’t Bergse Bos is op donderdag 12 juni voor de twaalfde maal de Horizon studieprijs uitgereikt aan Kelly Simon voor Hoe ver reikt de invloed van de leraar? Het onderzoek is volgens de jury actueel vanwege de bijdrage die docenten kunnen leveren aan de emotionele veiligheid op school. Kelly Simon wint met de studieprijs een geldbedrag van 1250 euro.