Deze handreiking is bedoeld voor iedereen die meer inclusief onderwijs wil realiseren voor kinderen die nu nog buiten het regulier onderwijs vallen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om kinderen in zorginstellingen en ernstig (meervoudig) beperkte kinderen die sterk afhankelijk zijn van zorg. Zij zijn vaak echter weldegelijk in staat tot het volgen van (kleine stappen in) onderwijs. Ook zijn er leerlingen in het gespecialiseerd onderwijs die dichter bij huis onderwijs kunnen en willen krijgen. Deze kinderen en de rest van onze maatschappij, zijn erbij gebaat dat ze zoveel mogelijk samen naar school gaan met leeftijdsgenoten. Op een reguliere school, met een passende combinatie van onderwijs en zorg.
In Nederland bestaan initiatieven die ook laten zien dat dit kan, binnen de huidige wet- en regelgeving. Vaak georganiseerd door een combinatie van (een groep) ouders met veel energie en ervaringsdeskundigheid en een onderwijsorganisatie die gelooft in inclusie. In de rest van deze tekst refereren we naar deze initiatieven als Samen naar school-initiatieven.
Deze handreiking zet de belangrijkste ontwerpen en succesfactoren van deze initiatieven op een rijtje. De handreiking is geschreven voor professionals in het onderwijs, binnen scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden passend onderwijs. Maar ook voor (ambtenaren van) gemeenten, vertegenwoordigers van inkoopregio’s en de zorgkantoren en zorgaanbieders. Het is van groot belang dat het onderwijs en gemeenten hierin samen optrekken. Deze handreiking schetst de belangrijke kaders hoe zij dat kunnen doen.