In Nederland is de afgelopen jaren een ontwikkeling gaande om de diverse omgevingen waarin kinderen opgroeien meer op elkaar af te stemmen (Fukkink & Verseveld, 2020). Er is een toenemende focus op de brede ontwikkeling en het versterken van de pedagogische basis van opgroeiende kinderen en jongeren, zodat zij alle kansen krijgen om veilig en gezond op te groeien (Hoex et al., 2022). Hierbij is interprofessionele afstemming en samenwerking van belang. Er wordt niet alleen meer vanuit één discipline naar een kind gekeken; juist een brede blik op de ontwikkeling van kinderen is belangrijk om kinderen optimale ontwikkelingskansen te bieden. Dit vraagt niet alleen om een andere manier van werken en denken, maar ook om nieuwe beroepsrollen (T-shaped professionals). Dit zijn professionals die over de grenzen van hun eigen vakgebied kunnen kijken en de verschillende werelden waarin kinderen leven met elkaar kunnen verbinden (Doornenbal & De Leve, 2014). Dit wordt ook benadrukt in de recente Kamerbrief (Gennip & Wiersma, 2023, p. 7), waarin wordt opgemerkt dat er "meer aandacht moet zijn voor breed opgeleide en omgevingsgerichte professionals, zodat in het onderwijs en de kinderopvang de juiste professionals op de juiste plek beschikbaar zijn."
De associate degree Pedagogisch Educatief Professional (ad PEP) van Campus Kind en Educatie (samenwerking Hogeschool KPZ, Hogeschool Viaa, Landstede MBO, MBO Menso Alting en Prokino Kinderopvang) speelt in op deze ontwikkelingen en leidt studenten en professionals op voor bestaande en nieuwe beroepsrollen. In deze tweejarige hbo-opleiding worden studenten opgeleid tot Pedagogisch Educatief Professional op niveau 5. De opleiding is in 2016 gestart en leidt op voor functies en rollen binnen het onderwijs, kinderopvang, sociaal werk en jeugdhulp (zie kader). Studenten leren om vanuit specifieke kennis en vaardigheden een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 18 jaar en worden zo opgeleid voor de toekomst: professionals die in staat zijn grenzen tussen domeinen onderwijs, opvang, welzijn en jeugdhulp te overbruggen.
Dit rapport is een vervolg op het rapport “De inzet van pedagogisch educatief professionals in domein kind en educatie” (2021) waarin voornamelijk gekeken werd naar het perspectief van studenten en alumni over hun inzet in het werkveld. Het huidige rapport gaat verder door naast het perspectief van studenten en alumni ook de visie van werkgevers en HR-medewerkers op dit onderwerp in beschouwing te nemen. Op die manier kan het ook worden ingebed in het werkgevers- en loopbaanbeleid.