[Boek in Duitse taal]
PROBLEMEN EN TERMEN
1. De problemen waarop dit artikel betrekking heeft, kwamen voor het eerst aan het licht in de eigen lespraktijk van de auteur op landelijke basisscholen. De vragen die daar opkwamen in de nauwe kring van persoonlijke ervaring en in de daaruit voortvloeiende afbraak en beperking van algemene problemen, kwamen aan het licht in de bestudering van de meer recente literatuur over didactiek (leerinhoudenleer) en onderwijstheorie (leer van de waarden en vormen van morele en sociale opvoeding) als fundamentele vragen van intern ontwerp
van het onderwijssysteem in onze tijd. De poging tot theoretisch onderzoek van de verschillende praktische benaderingen leidde keer op keer buiten het niveau van didactiek en onderwijstheorie naar het onderwijsfilosofische gebied van onderwijstheorie; want alle suggesties van didactiek en onderwijstheorie onthullen pas hun diepste betekenis wanneer hen wordt gevraagd naar de voorwaarden van hun mogelijkheid, naar de conceptie van de essentie van "opvoeding" die erin wordt geopenbaard - die hier wordt opgevat als het leidende concept van alle educatief werk.
In de inleidende zinnen hebben we verwezen naar de twee probleemlagen die al zijn aangegeven in de tweedelige structuur van het onderwerp van deze verhandeling en waarin de problemen die ons bezighouden in het volgende moeten worden besproken. Het zal echter niet altijd mogelijk zijn om de twee zojuist onderscheiden lagen strikt te onderscheiden, zelfs na deze introductie. *)
2. We karakteriseren de opgave van ons onderzoek eerst voor de laag didactiek en onderwijs etc
INHOUD: