Mathijs Vervloed bespreekt in zijn inaugurele rede de uitdagingen in het onderzoek naar ondersteunde communicatie (OC) bij kinderen met meervoudige beperkingen. Als spreken niet lukt en als communicatie niet spontaan tot stand komt, zijn er andere manieren om te communiceren. Daarvoor is het wel nodig ondersteuning te bieden, zowel aan het kind als aan de communicatiepartners. Communicatiehulpmiddelen kunnen daarbij helpen. De lezing gaat over de keuze voor bepaalde hulpmiddelen, hoe je die inzet en of het gebruik ervan ook leidt tot taal. Vanuit een orthopedagogisch perspectief bekijkt de auteur de mogelijkheden van ondersteunde communicatie en welke uitdagingen er liggen in de diagnostiek en behandeling van communicatieproblemen. Tevens bespreekt hij welke taalverwervingstheorieën kunnen helpen om ondersteunde communicatie op een efficiënte manier aan te leren en hoe het onderzoek bij kinderen met meervoudige beperkingen kan bijdragen aan de theorievorming rondom taalverwerving door kinderen.
Mathijs Vervloed (1964) studeerde orthopedagogiek aan de Universiteit Utrecht en promoveerde in 1995 aan de Rijksuniversiteit Groningen op een onderzoek naar de cognitieve ontwikkeling van prematuur geboren kinderen. Hij werkte vervolgens tien jaar in verschillende functies in de gehandicaptenzorg aan kinderen met visuele, auditieve en meervoudige beperkingen. Sinds 1997 is Mathijs Vervloed verbonden aan de Radboud Universiteit. Hij is onderzoeker bij het Behavioural Science Institute, docent aan de opleiding Pedagogische Wetenschappen en directeur van de Research Master Behavioural Science. De bijzondere leerstoel Ondersteunde Communicatie bestaat sinds 2010 en wordt sinds september 2023 bekleed door Mathijs Vervloed. Zijn leeropdracht is ‘Ondersteunde Communicatie bij kinderen met meervoudige beperkingen’. De leerstoel wordt gefinancierd door Stichting Milo.