Dat een boek over het thema ‘geborgenheid’ verschijnt is, juist in deze tijd, geen verrassing. Veel mensen hebben het gevoel dat het ontbreekt aan geborgenheid, in een wereld die steeds verder lijkt te versplinteren.
In het onderhavige boek wordt geborgenheid vanuit vier verschillende invalshoeken besproken, ingedeeld in de vier delen waaruit de hoofdtekst bestaat.
Deze zijn:
‘geborgenheid wetenschappelijk belicht’, met vijf hoofdstukken;
‘geborgenheid religieus bekeken’, met vier teksten;
‘geborgenheid in het leven van mensen’, het langste deel met twaalf bijdragen
‘geborgenheid in de praktijk van het onderwijs’, dat bestaat uit acht hoofdstukken.
Deze delen worden in- en uitgeleid door de samensteller van deze bundel, Dick den Bakker. Zijn motivatie om geborgenheid voor het voetlicht te halen, is de wens dit begrip te verbinden met de pedagogische opdracht van de school. Deze lokaliseert hij overigens in de levensbeschouwelijke hoek (p. 8). In de Leeswijzer expliciteert Den Bakker dit verder: ‘Voor mij persoonlijk heeft Geborgenheid alles te maken met je geborgen mogen weten bij God’ (p. 11). Hij sluit het boek ook af, met tien noties bij geborgenheid, waaronder liefde, veiligheid, wederkerigheid en openheid.