Om docenten, mentoren en schoolleiders in het voortgezet onderwijs bij dit thema te ondersteunen ontwikkelde Sardes, samen met Bureau Goudvisie, twee hulpmiddelen: een thermometer en een serious game. Deze handvatten kunnen onderwijsprofessionals gebruiken om sociale cohesie bespreekbaar te maken en te versterken.
‘Ik voel me echt bij deze klas horen’, ‘ik heb vrienden in deze klas’, ‘al zijn we heel verschillend, we voelen ons wel één groep’. Dit zijn uitspraken van leerlingen uit een klas met een sterke sociale cohesie. Niet alle klassen hebben zo’n sterke cohesie. Leraren kunnen de sociale cohesie in een klas versterken. Maar hoe doe je dat? Vooral als er binnen een groep veel culturele verschillen zijn?
Om docenten, mentoren en schoolleiders in het voortgezet onderwijs bij het thema sociale cohesie te ondersteunen ontwikkelde Sardes, samen met Bureau Goudvisie, twee hulpmiddelen: een thermometer en een serious game. Deze handvatten kunnen onderwijsprofessionals gebruiken om sociale cohesie bespreekbaar te maken en te versterken.
De thermometer en serious game zijn geschikt voor tweedejaars klassen in het voorgezet onderwijs, van vmbo tot vwo. De thermometer kunnen scholen gebruiken om inzicht te krijgen in de sociale cohesie in de klas. De serious game is bedoeld om bewustwording op gang te brengen bij leerlingen en om sociale cohesie in de klas te bevorderen.