In dit hoofdstuk doet Kylie Smith (2011) verslag van de evaluatie van het project ‘Kindercentrum en school als democratische oefenplaats’. Ze merkt op dat er een groeiend draagvlak is voor een democratisch kindperspectief, zowel vanuit for- mele politieke kaders als vanuit pedagogische en sociologische hoek. De tendens is om kinderen meer te gaan behandelen als competent en als recht- en stemheb- bend. Dit past in de maatschappelijke opdracht van de kinderopvang.
Smith evalueerde het leerproces van de deelnemers aan de hand van onlinevra- genlijsten en ‘significant change stories’ (verhalen over veranderingen). Uit de resultaten bleek dat de pedagogisch medewerkers die actieonderzoek hadden ge- daan, nieuwe kennis en inzichten hadden opgedaan over democratie, participatie en burgerschap van kinderen. Zij hadden ook hun vaardigheden verbeterd in het luisteren naar kinderen en in kritisch reflecteren. Tot slot was hun houding ten op- zichte van kinderen veranderd: zij zagen kinderen meer als actieve betekenisver- leners wier opvattingen evenzeer de moeite waard zijn als die van volwassenen. Smith concludeert dat er behalve kleine veranderingen ook patroondoorbrekende ontwikkelingen zichtbaar worden en dat de evaluatieresultaten sterke argumenten opleveren om democratisch burgerschap en kinderparticipatie verder te plannen en faciliteren.