In dit hoofdstuk delen vijf leidinggevenden en coaches de ervaringen, successen en knelpunten die ze ondervonden in het project ‘Kindercentrum en school als democratische oefenplaats’. In een groepsinterview – waarvan dit hoofdstuk de weerslag vormt – reflecteerden zij op wat voor hen belangrijk was gebleken in het begeleiden van teams. Ze zijn het eens over de noodzaak om het goede voorbeeld te geven, wat vooral neerkomt op een juiste houding vinden: niet te bevoogdend of sturend zijn, maar inspireren en een beetje achterover leunen. Door je mede- werkers zo te begeleiden, bouw je samen aan kennis dwars door de organisatieni- veaus heen, want ieders stem telt en iedereen leert van elkaar. Ook reflecteerden de leidinggevenden en coaches op de verankering van de democratische oefen- plaats in het beleid van de kinderopvangorganisatie. Kijk wat je al doet en leg ver- binding tussen bestaande en nieuwe inzichten, zeggen ze. En: creëer een lerende en experimenterende cultuur waarin kennis delen en samen kennis opbouwen de norm is. Zorg vooral dat dit iets wordt van iedereen: dat gezamenlijk leren een gezamenlijk doel wordt.