3. De pedagogisch medewerker als onderzoeker

3. De pedagogisch medewerker als onderzoeker

Productgroep Jonge burgers
3,95
Abonneeprijs: € 1,58

Omschrijving

In dit hoofdstuk zoomen de auteurs in op een van de rollen die pedagogisch mede- werkers kunnen hebben in het democratisch proces, namelijk die van onderzoeker. Ze definiëren deze rol en leggen uit hoe hij past in de context van actieonderzoek en democratische aanpak. De auteurs ontdekken via literatuurstudie dat praktijk- mensen meer en meer als onderzoekers worden erkend. Vervolgens kijken ze hoe de pedagogisch medewerkers als onderzoekers uit de verf kwamen in het project ‘Kindercentrum en school als democratische oefenplaats’. Pedagogisch medewer- kers die actieonderzoek deden in het project maakten gebruik van de actieonder- zoekscyclus (zie kader). Ze bleken door reflectie en met goede begeleiding waarde- vol zelfinzicht te verwerven, vanwaaruit ze goede actieonderzoeksvragen konden formuleren en op zoek gingen naar nieuwe kennis over zichzelf en de kinderen. Ze leerden hun bevindingen ook goed te documenteren. Alles bij elkaar verstevigde de deelname aan actieonderzoek hun professionele rol binnen het kindercentrum als leergemeenschap en democratische oefenplaats. De auteurs hebben in het pro- ject behalve veranderingen in de dagelijkse praktijk, ook patroondoorbrekende ver- anderingen gezien bij pedagogisch medewerkers. Zo bevestigen de resultaten uit dit project wat internationale experts in actieonderzoek als effecten voorspelden.