Als Wessel in groep vier zit, krijgt hij het moeilijk. Hij is onzeker en angstig. De angsten nemen zulke grote vormen aan dat hij niet meer normaal kan functioneren. Zijn ouders krijgen het advies om hem op te laten nemen in een psychiatrische dagbehandeling. Hij heeft een complexe stoornis waarbij symptomen van ADHD, autisme, OCD en Gilles de la Tourette worden herkend, maar tijdens de dagbehandeling proberen de hulpverleners een definitieve diagnose vast te stellen. Wat volgt is een zware periode. Wessel leert veel, maar is erg ongelukkig op de dagbehandeling. Zijn vader beschrijft de zware periode die zijn zoon en gezin doormaakten.
In december 2008 besloot de Tweede Kamer dat godsdienstonderwijs en humanistisch vormingsonderwijs op openbare basisscholen vanaf het najaar 2009 door de overheid worden bekostigd. Het gaat om facultatieve lessen aan kinderen van ouders die daar om vragen. In het verzuilde Nederlandse onderwijsveld is deze kamerbeslissing verdeeld ontvangen. Volgens voorstanders versterkt dit levensbeschouwelijk onderwijsaanbod het pluriforme karakter van de openbare school. Tegenstanders vrezen dat burgerschapsvorming juist in het gedrang komt
door leerlingen in een beperkte levensbeschouwing te onderwijzen. Emeritus hoogleraar pedagogiek Ton Beekman over deze beslissing met een reactie door Elza Kuyk van de Besturenraad.