In september ging de film Cool in première, geregisseerd door de onlangs vermoorde Theo van Gogh. In deze film komt een thema aan de orde dat de Nederlandse samenleving in toenemende mate bezighoudt: jeugdcriminaliteit en dan voornamelijk de criminaliteit die Marokkaanse jongeren voor hun rekening nemen. Alie Weerman, psychologe, bespreekt de film, de clichés en de boodschap.
In december 1999 schreef ik De Blik van de Yeti, een boek over de opvoeding van jonge kinderen in een context van respect voor diversiteit. Maar intussen is de actualiteit erg veranderd; een nieuwe flinkheid lijkt het oude pleidooi voor tolerantie te hebben vervangen. Hoe relevant is nu nog het theoretisch kader dat dit boek schetste over het omgaan met cultuurverschillen in de kinderopvang en de onderbouw van de basisschool?
Pedagogiek en jeugdzorg in tijden van wetenschap 7
De tijden van wetenschap, die in deze serie ter discussie staan, laten wetenschap een rol spelen die soms haaks staat op het streven naar emancipatie van de mens. Het verlichtingsideaal van defilosoof Immanuel Kant om mensen zélf te laten denken staat aan de wieg van de moderne wetenschappen. Mensen laten het denken echter makkelijk over aan de wetenschap en laten zichvervolgens verleiden door de aantrekkelijke producten die de wetenschap ons steeds weer voortovert. Uiteraard moet de wetenschap zich hiertegen verzetten. Martine Delfos trekt in haar bijdrage aan de serie dan ook ten strijde tegen het vele misbruik dat in onze tijd van de wetenschapgemaakt wordt. Zij ontmaskert de wetenschappelijke loverboy die de wetenschap als instrument gebruikt om de onwetende cliënt te manipuleren.
De leefwereld van kinderen verandert sterk. Toenemende verstedelijking leidt ertoe dat zij in hun directe woonomgeving steeds minder in aanraking komen met natuur. Dat heeft negatieve gevolgen voor hun ontwikkeling. Hoe kunnen we meer ruimte scheppen voor natuur en kinderen?