PIP 136

PIP 136

Thema: Partnerschap en vertrouwen

Omschrijving

In deze editie
06 Triple Threat
12 Vertrouwen terugwinnen
18 Leren samenwerken met ouders
26 Vertrouwen als basis van de opvoeding: Janusz Korczak als inspiratie
34 Vaders echt horen maakt alle verschil
42 Partnerschap in een pedagogisch ecosysteem
48 Aan de basis van de pedagogische basis


& verder
3 Redactioneel 16 Kinderen over vertrouwen 23 Ongewone reisgids 31 In de jeugdhulp 32 Kinderen over vertrouwen 39 Vergeten woorden, vergeten praktijken? 40 Kinderrechten 46 Kunststukjes 53 Koops over onderzoek 54 Warm aanbevolen 59 Agenda + Volgende keer + Service 60 Opvoeden op school

Aan de basis van de pedagogische basis

Aan de basis van de pedagogische basis

De pedagogische basis is trending topic. Hoewel deze basis vrijwel overal aanwezig is, voelen veel ouders zich eenzaam en niet betrokken binnen een pedagogische basis in hun buurt. Hoe kun je ervoor zorgen dat iedere ouder die dat wil, toegang heeft tot zo’n sociaal steunnetwerk? Wat zijn de werkzame factoren om met elkaar deze pedagogische basis te versterken, verrijken en verduurzamen?

Meer info
3,95
Hoe kunnen professionals vertrouwen terugwinnen?

Hoe kunnen professionals vertrouwen terugwinnen?

Als gesproken wordt over de ‘vertrouwenscrisis’ gaat het vaak over ‘de politiek’ en ‘politici’. Maar de uitvoering en sociaal professionals zijn net zo goed het gezicht van de overheid. Zij moeten meer in staat worden gesteld om het vertrouwen van burgers te herwinnen.

Meer info
3,95
Leren samenwerken met ouders. Pabostudenten zijn er klaar voor!

Leren samenwerken met ouders. Pabostudenten zijn er klaar voor!

Kinderen, ouders en leerkrachten hebben baat bij een goede samenwerking tussen school en thuis. Toch is hiervoor in de lerarenopleiding doorgaans weinig aandacht. Mirjam Stroetinga en Annemarie Koopman zien in hun opleidingspraktijk en promotieonderzoek dat pabostudenten vanaf hun eerste stage te maken krijgen met (beelden over) ouders én vaak al waardevolle ideeën hebben over samenwerken met ouders en over opvoeden. Hoog tijd dus om het opleiden voor het samenwerken met ouders nader te doordenken.

Meer info
3,95
Partnerschap in een pedagogisch ecosysteem

Partnerschap in een pedagogisch ecosysteem

Olena, 14 jaar, gaat elke dag met tegenzin naar school. Ze voelt zich overweldigd door wat er speelt op school, in haar omgeving en op sociale media. Zij is niet de enige, blijkt uit menig rapport. Het welbevinden en het leren staan onder druk. Iedereen doet zijn best en toch lukt het niet om het tij te keren. De uitdaging is hoe we onze jeugdigen kunnen helpen om hun veerkracht te vergroten, zodat zij voorbereid zijn op de samenleving waarin zij opgroeien

Meer info
3,95
PIP 136 - Complete editie

PIP 136 - Complete editie

Thema: partnerschap en vertrouwen 

In deze editie
06 Triple Threat
12 Vertrouwen terugwinnen
18 Leren samenwerken met ouders
26 Vertrouwen als basis van de opvoeding: Janusz Korczak als inspiratie
34 Vaders echt horen maakt alle verschil
42 Partnerschap in een pedagogisch ecosysteem
48 Aan de basis van de pedagogische basis


& verder
3 Redactioneel 16 Kinderen over vertrouwen 23 Ongewone reisgids 31 In de jeugdhulp 32 Kinderen over vertrouwen 39 Vergeten woorden, vergeten praktijken? 40 Kinderrechten 46 Kunststukjes 53 Koops over onderzoek 54 Warm aanbevolen 59 Agenda + Volgende keer + Service 60 Opvoeden op school

Meer info
14,95
Triple Threat: Investeren in de relatie is nooit verspilde moeite

Triple Threat: Investeren in de relatie is nooit verspilde moeite

De Haarlemse stichting Triple Threat is ooit begonnen als jongereninitiatief en is nu uitgegroeid tot een plek waar jongeren de kans krijgen om al hun talenten te ontwikkelen. Triple Threat is actief in wijken waar veel diversiteit is, waar minderheden wonen en waar jongeren opgroeien in gezinnen met minder draagkracht. Door middel van sport, cultuur en lifestyle worden deze jongeren begeleid op weg naar zelfstandigheid. Triple Threat heeft altijd gesteund op de betrokkenheid van de doelgroep zelf, met tal van rolmodellen. Maartje van Dijken sprak met twee van hen – medeoprichter Philip Schemmekes (29) en Kevy Sulonon (24) – over partnerschap met jongeren en het belang van vertrouwen.

Meer info
3,95
Vaders echt horen maakt alle verschil

Vaders echt horen maakt alle verschil

Vaders worden weinig bereikt door voorzieningen die gezinnen ondersteunen. Daardoor versterkt zich het idee van beperkte betrokkenheid bij hun kinderen. Beelden over vaderschap zijn vaak stereotiep, zeker over vaders met een migratieachtergrond. Maar wie goed naar hen luistert, merkt dat zij wel degelijk zorg hebben voor en over hun kinderen, en behoefte hebben aan opvoedondersteuning. De manier van benaderen maakt het verschil dat nodig is om mannen te bekrachtigen als vader.

 
Meer info
3,95
Vergeten woorden, lijkenpikker

Vergeten woorden, lijkenpikker

Het woord lijkenpikker heeft twee betekenissen. Het staat zowel voor iemand die voordeel behaalt uit de ellende van iemand anders als voor iemand die doden ophaalt en begraaft.

Meer info
Gratis
Vertrouwen als basis van de opvoeding: Janusz Korczak als inspiratie

Vertrouwen als basis van de opvoeding: Janusz Korczak als inspiratie

De Pools-Joodse kinderarts Janusz Korczak (1878-1942) was directeur van een Joods weeshuis in Warschau. Hij werd vooral bekend als de pedagoog die opkwam voor de rechten van kinderen. Het weeshuis werd voor een deel bestuurd door de kinderen zelf. Het werd destijds dan ook de ‘Republiek der Kinderen’ genoemd. Korczaks dagboeken over zijn ervaringen als weeshuisdirecteur inspireren ook nu nog, en misschien zelfs juist nu. Helma Brouwers beschrijft in dit artikel hoe Korczak haar geweten werd als het gaat om vertrouwen durven hebben in kinderen.

Meer info
3,95