In deze editie
06 Interview. Jeannette Doornenbal ‘Optimisme is een morele plicht’
12 Opinie. Kinderen van de coronarekening
18 Pedagogiek. Een schoolplein voor iedereen
28 Praktijk. Diversiteit in kinderboeken
34 Onderzoek. Weten wat je aan elkaar hebt
40 Praktijk. Maak kinderen medemaker
& verder
03 Redactioneel
17 Kijk op de ander
22 Een schoolplein voor iedereen: discussie
24 Kunststukjes
26 De casus
27 iPiP
33 Generatie M
39 Vergeten woorden, vergeten praktijken?
44 Warm aanbevolen
49 Koops over onderzoek
51 Agenda + Volgende keer + Service
52 Opvoeden op school
Dr. Jeannette Doornenbal was van 2006 tot 2020 lector Integraal Jeugdbeleid aan de Hanzehogeschool in Groningen. Eind september 2020 ontving ze voor haar bijzondere werk de Hanzepenning. In het juryrapport wordt zij omschreven als een bevlogen pedagoog voor wie ieder kind telt en voor wie inclusie gedurende haar hele loopbaan de drijfveer is geweest. Begin december keek Bas Levering met haar terug en vooruit.
Sinds de transitie en transformatie in het jeugddomein is er een groeiende vraag naar ondersteuning door vrijwilligers. Vaak krijgen gezinnen en jongeren die vrijwillige ondersteuning ontvangen ook hulp en ondersteuning van pedagogisch professionals. Dit vraagt om goede samenwerking tussen de vrijwilligers en de professionals. Studenten van de opleiding Ecologische Pedagogiek en onderzoekers van het Lectoraat Jeugd van Hogeschool Utrecht onderzochten deze samenwerking. Zij kwamen tot de conclusie dat pedagogisch professionals de inbreng van vrijwilligers als medeondersteuners en als medeopvoeders onvoldoende benutten.
De belangen van jongeren en kinderen worden nauwelijks meegewogen in het coronabeleid, stelt orthopedagoog Hans Koppies. De huidige maatregelen berokkenen grote schade, waardoor juist de meest vitale generatie het kind van de coronarekening wordt. Een pleidooi voor meer pedagogiek in het coronadebat.
Leerlingen in het basisonderwijs brengen een fl ink deel van hun tijd door in pauzes op het schoolplein, gemiddeld vijfenhalf uur per week. Het schoolplein biedt allerlei ontwikkelingsmogelijkheden, niet alleen motorisch, maar ook sociaal-emotioneel en cognitief. Of leerlingen zich op deze terreinen daadwerkelijk ontwikkelen, hangt af van de inrichting van het schoolplein en de wijze waarop activiteiten worden aangeboden en begeleid.
In deze editie
06 Interview. Jeannette Doornenbal ‘Optimisme is een morele plicht’
12 Opinie. Kinderen van de coronarekening
18 Pedagogiek. Een schoolplein voor iedereen
28 Praktijk. Diversiteit in kinderboeken
34 Onderzoek. Weten wat je aan elkaar hebt
40 Praktijk. Maak kinderen medemaker
& verder
03 Redactioneel
17 Kijk op de ander
22 Een schoolplein voor iedereen: discussie
24 Kunststukjes
26 De casus
27 iPiP
33 Generatie M
39 Vergeten woorden, vergeten praktijken?
44 Warm aanbevolen
49 Koops over onderzoek
51 Agenda + Volgende keer + Service
52 Opvoeden op school
In de boekwinkel waar ik rondkeek, stapt een jong gezin binnen. ‘Waar moeten we kijken voor boekjes met zwarte gezichten en een afro, zodat ons kind zichzelf kan herkennen?’ Hé, dacht ik, dat is ook een mogelijke invalshoek. Ik was namelijk, tegen het decor van afnemend leesplezier, op zoek naar diversiteit in kinderboeken. Daarbij concentreerde ik mij op met migratie verbonden diversiteit. Het aanbod bleek klein. Van de boeken die ik vond, presenteer ik er drie.
Wat is het mooie van theatermaken met kinderen? Het kan kinderen én hun publiek ervaringen meegeven die een nieuw betekenisvol licht op hun bestaan werpen. Om dat te laten gebeuren, zijn zowel pedagogische kwaliteiten als vakinhoudelijke (theater)kennis en vaardigheden nodig. Yvonne van Ginneken, theatermaker met kinderen en jongeren en pabo- docent, beschrijft haar visie en ervaringen.