In veel onderbouwgroepen wordt ontwikkelingsgericht onderwijs gegeven in plaats van programmagestuurd onderwijs. Het is hierbij van groot belang om de ontwikkeling van de kinderen goed in beeld te hebben, zodat het onderwijs kan worden aangepast aan de behoeften van het kind. In onderwijsland is een diversiteit aan toetsen en observatiemodellen beschikbaar. SBO Beatrix-De Burcht heeft gekozen voor het ontwikkelingsvolgmodel Jonge Kinderen. Een handelingsgericht instrument waarmee niet alleen gesignaleerd wordt, maar dat ook handvatten biedt voor planmatig handelen.
In pogingen om sociale competenties aan te duiden en deze in methodische aanpakken onder te brengen dien je ook altijd aandacht te besteden aan morele waarden en normen. Anders is het gevaar levensgroot dat het bezit van die competenties leidt tot schaamteloze zelfontplooiing, aanstootgevend gebruik van de mogelijkheden die iemand in huis heeft en illegale activiteiten. Aan de activiteiten waarin sociale competenties zich kunnen uitdrukken moeten grenzen worden gesteld. Sociale competenties omvatten bovendien meer kundigheden dan voor het individu geschikte mogelijkheden om zich te uiten en zijn doelstellingen te verwezenlijken.