KIDDO 5 2020

KIDDO 5 2020

2020

Omschrijving

In dit nummer:

  • Natuurlijk spelen
  • De hersenontwikkeling van jonge kinderen
  • Leve het competente kind!
  • Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong

En verder:

  • Uit het werkveld
  • Op de koffie bij… pedagoog Su’en Verweij-Kwok
  • Een dag in de babygroep
  • Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Kijk een poes!
  • Een adoptiekindje in de groep (BE)
  • Leesbevordering (NL)
  • Kinderboeken
  • Vraag & antwoord: hoe werk je aan een gezonde kinderopvang?
  • Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Toverbloemen maken

 

Dit moet je weten over de hersenontwikkeling van jonge kinderen

Dit moet je weten over de hersenontwikkeling van jonge kinderen

Breinontwikkeling is hip! Neurowetenschapper Marcia Goddard schreef het boek Brein in aanbouw, om ouders en professionals inzichten te geven in de ontwikkeling van kinderhersenen. Als lezer volg je de ontwikkeling van het brein van baby’s totdat ze jongvolwassenen zijn. Dat geeft een hoop houvast om het gedrag van kinderen beter te begrijpen. In KIDDO alvast vijf belangrijke highlights uit deze periode van enorme groei.

Meer info
3,95
Leesbevordering (NL)

Leesbevordering (NL)

Nu de kinderboekenweek net voorbij is, zijn ook de bijbehorende evenementen afgelopen. Hoe kun je op een leuke manier het hele jaar werken aan leesbevordering? Voor pedagogisch medewerkers en (gast)ouders zijn de mogelijkheden eindeloos. Ook om (gast)ouders te stimuleren thuis te lezen en rekening te houden met taalverschillen tussen kinderen. Experts Kees Broekhof en Annette Janssen vertellen over het belang van leesbevordering en geven waardevolle, praktische tips.

Meer info
3,95
Natuur(lijk) spelen | Elke dag is één grote ontdekkingstocht

Natuur(lijk) spelen | Elke dag is één grote ontdekkingstocht

‘Natuur(lijk) spelen gaat terug naar de basis van wat spelen is: iets dat kinderen spontaan doen, iets dat ze niet kunnen laten, iets dat in hun natuur zit’, zegt Mieke Vandromme. Mieke werkt als onthaalouder, aangesloten bij de Dienst Zorg Kortrijk. Vanuit haar opleiding als begeleider in de kinderopvang en haar ervaringen als interieurarchitect verdiept ze zich in de relatie tussen inrichting en pedagogiek. Ze observeert al jarenlang peuters en baby’s. Zo ziet ze hoe kinderen en baby’s reageren op de aangeboden buitenruimte en materialen in die ruimte. En ze heeft net haar inzichten gebundeld in het mooi geïllustreerde boek Natuur(lijk) spelen.

Meer info
3,95