In dit nummer
06 Klankbewustzijn bij jonge kinderen
10 De rol van taal voor meertalige kinderen
44 Laaggeletterdheid voorkomen
53 Gooi het maar in mijn pet
65 Babysignalen
74 Taal stimuleren? Blijf praten!
En verder
16 Okiddo voor 0 t/m 4 jaar: Handvatten voor praten mét kinderen…
18 Een, twee zing je mee?
20 Voorlezen in de bso
21 Column: Taal kan voor iedereen iets anders betekenen
26 Vakliteratuur
28 De taal van aanraking
30 Muziekcolumn: Pas op voor de man die rijmen kan
34 Okiddo voor 4 t/m 12 jaar: Spannende natuurgeluiden
36 De rol van prentenboeken in de kinderopvang
38 Lastig gedrag van kinderen in de bso
40 Zeven seconden pauze
42 Wat als je een kind met TOS in de groep hebt?
48 Kinderboeken
50 KIDDOpraat
51 Column: Wanneer je er geen woorden voor hebt
72 Woorden geven aan emoties
78 Hoe ons taalgebruik kinderen tekortdoet
81 Pedagogisch medewerker en acteur tegelijk?
84 Sprekende ogen, lachende mond
86 Taalstimulering bij peuters
91 Volgende keer & Colofon
De manier waarop volwassenen tegen kinderen op een taalstimulerende manier kunnen praten is: niet te snel en aangepast aan het taalniveau van het kind. In een aan het kind aangepast taalaanbod voorlezen, rijmen, zingen, benoemen, uitleggen en vragen zijn de belangrijkste ingrediënten van de taalstimulering.